3D-Vizuális effektusok előadás beszámoló

A legtöbben láttunk már 3D-s mozifilmet, én csak nagyon kevés esetben éreztem ennek a technikának a létjogosultságát. Aztán lehetőségem nyílt részt venni a 3D-vizuális effektek kurzuson. Elsőre az is furcsa volt, hogy az iskolapadok helyett egy kényelmes fotelban ülve hallgathattam Deák Péter előadását Budaörsön, egy stúdióban.

Az óra témája a 3D-s filmkészítés volt. Technikai bevezetővel kezdte Péter, amiből sok dolgot én személy szerint nem értettem elsőre, viszont nem hagyott a levegőben lógni a kérdéseimmel, mindig egy nagyon rövid példán szemléltette a dolgokat, amitől kristálytisztán megértettem például a 3D-s vetítők és szemüvegek kapcsolatát.

Az óra második felében főképp azt mutatta be, hogy ők mivel foglalkoznak Sysplex Filmnél. Elsősorban térhatású filmekben gondolkodnak, ezért leforgatták az első magyar 3D-s rövidfilmet Choice címmel, emellett reklámokat készítettek, és kamerarendszereket építettek. Ez része az órának volt az egyik legérdekesebb előadása ennek a félévemnek. Meg sem fordult a fejemben korábban, hogy Magyarországon van, aki képviseli a filmiparnak ezt a szegmensét. A térhatás egyik lényegi felhasználása is itt derült ki számomra. Ha egy filmet kezdettől fogva 3D-ben készítenek, akkor a rendezőnek ez egy porkoláb mátéeszköz, – mint a színek – hogy még inkább megvalósítsa a vízióját. Megváltozik a kompozíció, a fények-árnyékok, kibővülnek a lehetőségek. Inspiráló arra gondolni, hogy mennyi precíz mérnöki munkára volt szükség többek közt a térhatású kamerarendszerre, belegondolva egy komoly filmnek a kivitelezés is hasonlóan összetett. Remélem hamarosan egy egész estés 3D filmbe is belevágnak, én kíváncsian várom.

Porkoláb Máté


Egy mai film — még ha nem is tűnik fel elsőre — nem lehet meg vizuális effektusok nélkül. Ezért nem csak érdekes, és kitekintő, hanem szükségszerű hogy egy rendező belelásson a technikai lehetőségekbe. Ez több okból is fontos: lehet, hogy a forgatáson egy fél perces ráfordítással órákat, extrém esetben napokat tud megspórolni az utómunkából (ami esetenként nem kevés pénzt is jelenthet , másrészt szintén vannak dolgok, amik miatt nem kell egy jelenetet mégegyszer felvenni, mert “we’ll fix it in post”. Fontos tudni, mikor mik a lehetőségek. Ebbe a világba kaphattunk betekintést a Budapest Film Academy VFX osztályába való meghívás által – köszönet érte Hódi Jenőnek.

Sok iskolában csak beszélnek szoftverekről, lehetőségekről. Nem vitatom a prezentációk hasznosságát, de itt azt kaptuk amire szükség van: az órák a Sysplex stúdióban, Deák Péter vezetésével zajlanak. A mai óra a 3D-s filmezésről szólt. Péter hatékonyan, érthetően, és sok példát felvonultatva vezetett be minket a 3D-s képalkotás folyamatába, felhívva a figyelmet az esetleges hibalehetőségekre valamint tippeket-trükköket is elmesélve.

A különböző 3d-s technikák előnyeiről és hátrányairól is kaphattunk egy összehasonlítást, ami különösen fontos, hiszen ha előre nem tudjuk forgatáson, hogy mire kell figyelni és ezt milyen eszközökkel tudjuk megtenni, később sok probléma merülhet fel.

Miután Péter saját tervezésű és fejlesztésű 3d-s riggel rendelkezik (immáron a harmadik generáció van használatban) amit sok produkció bérel tőle, azt gondolom megnyugodhatunk, hogy tapasztalatból beszél és érdemes odafigyelni arra amit mond. Amit különösen fontosnak tartottam, hogy időt szánt arra is, hogy a trükkök/effektek eredetét, működési elvét is elmesélje, megértesse velünk.

Soha nem gondoltam volna, hogy van összefüggés az anaglyph 3d-s szemüvegek, a polárszűrők és a régi
filmek trükkjei között. (Sőt, még azt is megtudhattuk, hogy otthoni körülmények között hogyan tudunk 3d-s mozit tartani két projector és két polárüveg segítségével — ami nem kis meglepetést komjáthy szilárdokozott mindannyiunknak, remélhetőleg ezzel még kísérletezek idén, mert nagyon kiváncsivá tett.)

Köszönöm a lehetőséget Jenőnek, és természetesen az órát Péternek.

Komjáthy Szilárd


Hódi Jenő bevett (jó)szokása, hogy időnként lehetőséget ad az egyes órákon való alkalmi részvételre azoknak is, akik eredetileg nem oda járnak, de érdekes lehet a számukra. Így történt ezúttal is, még pedig Deák Péter 3D és vizuális effektek órájára ülhettünk be a Sysplex stúdiójában. Már maga a helyszín is rendkívül inspiráló volt, sokkal jobb, mint ha mindez egy tanteremben lett volna. Érdekes, hogy bár szünet nélküli három óra volt, mégis pillanatok alatt elrepült, és nyugodtan bent tudtam volna maradni további három órát is. Ez talán mindent elmond.

Az óra folyamán betekintést kaptunk az agyunk és szemünk képalkotási folyamatiba és alapelveibe, a 3D-s technikák világába (a legrégebbitől a legújabbig), s megtudtunk egy-két trükköt, érdekességet is (példának okáért A nagy vonatrablás, vagy a Sherlock Holmes 2-vel kapcsolatban), de azt is tudom már, hogy milyen 3D-s tévét vegyek, ha veszek, vagy hogyan tudok 3D-s mozitermet összehozni otthon két projektor segítségével. Ez utóbbi ügyre talán már rá is állt egyik osztálytársam. Innen is sok sikert neki, minden utalást nélkülözve, remélem majd meghív, ha kész.

Egy témát, még ha érdekes is, lehet nagyon unalmasan és tök érthetetlenül előadni. Deák Péter viszont rendkívül érthetően és izgalmasan tanított minket, nem hiába repült el az idő. S bár szeretem a jó 3D-s filmeket, érdekel is a technikája, ahogy a vizuális effektek is, mégis a jelenlegi óráimon kívül nem ez volt az az óra szeptemberben, amin elgondolkodtam, hogy felvegyem-e. A mostani alkalom után viszont óriási kedvet kaptam hozzá, hogy következő szemeszterkor ezt a hiányosságomat pótoljam. peter engelmann

Köszönöm szépen a lehetőséget Jenőnek, és a remek órát Péternek!

Engelmann Péter (Budapest Film Academy)

 

Vissza…