Antal Nimród mesterkurzus

A nyár folyamán több Budapesti Film Academy előadáson is voltam, így nagyon vártam a következőt.
Antal Nimród tehetséges, van humorérzéke, nagyon pörög. Pozitívum volt számomra már az elején, hogy egy lelkes, motiváló “beszéddel” kezdte az előadást. Kitartásra, megfelelő hozzáállásra, akaraterőre van szükség, ha ezen a pályán akarunk mi, leendő filmesek elhelyezkedni.

Végigvezetett minket egy film elkészítésének folyamatain: a forgatókönyvírástól kezdve, a casting paulovics zolimunkálatokon át, a stáb és rendező együttműködésén keresztül az utómunkálatokig. Mesélt személyes élményekről, tapasztalatokról, hibákról, melyekből tanulni kell. Számomra nem csak egy beszélgetés volt, hanem egy hasznos és érdekes előadás, mely alatt többször jegyzeteltem, és ezt később fel tudom használni a filmes tanulmányaim során.

Paulovics Zoltán


Arrogáns, beképzelt és végtelenül antipatikus – mondtam mindig, mikor egy beszélgetés során felmerült Antal Nimród neve. Mikor elújságoltam másoknak, hogy hétfőn az ő általa tartott előadásra megyek, mindenki döbbent kérdésekkel bombázott a jelenlétem miértjével kapcsolatosan, amire én konzekvensen azt válaszoltam, hogy „szeretném végre személyesen is látni, hallani, hogy utána teljes bizonyossággal tudjam hangoztatni az állításomat”. Ez az ellenérzésem pedig tökéletesen fenn is maradt – nagyjából, amíg le nem ült, és köszöntötte a hallgatókat.

Abban a pillanatban, hogy kinyitotta a száját, megnyert magának. Antal Nimród alázattal, szeretettel, és ami a legfontosabb, őszinteséggel beszélt a szakmáról, az életről, az emberekről, mindenről. Antal Nimród megnyílt előttünk, és ennél nagyobb ajándékot azt hiszem, nem is kaphattunk volna. Bármennyire sablonosan hangzik, de az elmúlt tizenkét, iskolában töltött év alatt nem tanultam annyit, mint ez alatt a majd’ három óra alatt, pedig nem egy, nem két, a magyar és a nemzetközi filmipar vezető személyiségét volt már szerencsém hallani. Nem biztos, hogy a különböző technikai jellegű dolgok beleragadtak a fejembe, de ez egyáltalában nem is múlt rajta, de az viszont biztos, hogy soha sem fogom elfelejteni az anekdotákat Polanskyról, a reklámfilmekről és természetesen a Kontrollról.

Az előadáson egyrészt megtanultam azt, hogy ha valamit elterveztem, hogy véghezviszek, akkor azt meg isasmon stella tudom valósítani – háttértámogatás nélkül, szakmán kívüliként, pontosan úgy, ahogy Antal Nimród is kezdte. Másrészt, hogy hogyan kell és érdemes a stábbal, és általánosságban az emberekkel viselkedni.

Mostantól ha megkérdezik, mégis mi a véleményem az előadó személyéről ismételten csak három dolgot fogok mondani – közvetlen, nyitott és végtelenül szimpatikus. Köszönöm!

Asmon Stella


Számomra a legfontosabb, amit hazavittem magammal, az a lelkes, fiatalos, ugyanakkor megfontolt hozzáállás, ahogy Nimród beszélt a szakmájáról. Én, aki korábban rendeztem és írtam már néhány független filmet, egyszerűen úgy éreztem, még az előadóteremben lévő forróság ellenére is, hogy minél hamarabb kamerát kell ragadnom újra, felhívnom régi alkotótársaimat, és ha máshogy nem megy, akkor akár pénz nélkül is nekivágni egy új munkának. Azt gondolom, hogy egy alkotó számára talán ennél fontosabb üzenete, vagy inkább hatása nem is lehetne egy ilyen beszélgetésnek.

Emellett persze sok mindent megtudtunk a hazai és az amerikai filmgyártás különbségéről, arról, hogyan boldogulhat az ember külföldön, ha igazán komoly sikereket akar elérni. Megnyugtató, ugyanakkor izgalmas volt hallani, hogy mennyire ellenzi azt a szerinte lassan Amerikában már háttérbe szoruló tendenciát, hogy egy filmet sztárszínészekkel próbálnak meg eladni, ahelyett, hogy a forgatókönyvre, a rendező egyéniségére, az anyagban rejlő egyéb potenciálokra koncentrálnának.

Kissé rémisztő volt azonban megtudni, hogy mennyire általános odakint, hogy olyan öltönyös ügyvédek, üzletemberek döntenek egy-egy forgatókönyv sorsáról, akiknek semmi köze a szakmához, és tudásuk kimerül a statisztikai adatok szorgalmas bemagolásában. Ezt alátámasztandó Nimród több történetet is elmesélt, melyek közül a legkomikusabb talán egy Balaton parti reklámforgatáson megtörtént eset, ahol Image may contain: 1 persona pénzember mindenáron a kamera keresőjében akarta leellenőrizni, hogy megfelel-e neki a beállítás, de a kereső helyett a svenkkar végén lévő kis műanyag foglalatba nézett bele. Ha ez még nem lett volna elég, szakértelmének bizonyítására, heves bólogatások közepette végül közölte, hogy jó lesz a kép, abszolút megfelel így neki.

Nyíri Kovács István


Nagyon elszomorodtam, amikor kiderült, hogy a Filmíró Hétvégék keretében, a Magyar Nemzeti Filmalap szervezésében tartott eseményről, ahol Antal Nimróddal folyt a beszélgetés, egyszerűen lemaradtam. Pontosabban meghívót sem kaptam rá. Ezért örömmel olvastam a Facebook oldalon, hogy a Budapest Film Academy szintén meghívja Nimródot. Természetesen regisztráltam én is, és kíváncsian mentem a helyszínre, ahol persze már rengetegen voltak. Én, bár sajnos nem vagyok filmes, szintén nagy érdeklődéssel figyeltem, sőt jegyzeteket is készítettem, mivel filmes könyvet írok.

Az volt a bevezető kérdés, hogy mi kell ahhoz, hogy egy tehetséges filmkészítő sikeres is legyen. Hiszen tudjuk, hogy rengetegen vannak a szakmában, akik bár tehetségesek egy-két film után eltűnnek a süllyesztőben, vagy egyáltalán nem kapnak lehetőséget. Nimród szerint kell egy kis naivitás, mert akkor nem félsz szinte semmitől. Sok a megalázás, kritizálás, de ki kell tartani. Ha valamit elhatároztunk, azt csináljuk végig! Nincs B terv! Emellett fontos, hogy legyen szenvedély, elszántság, lelkesedés, miközben maradjunk realisták és nyitottak, mások tanácsait is hallgassuk meg.

A filmkészítés csapatmunka, ahol mindenki egyenlő. Nimród a munkái során általában 3-4 napon belül tudja a stáb tagjainak a nevét. Arra a kérdésre, hogy kell-e tesztvetítés egy elkészült mozifilmhez, azt a választ kapjuk, nem. Helyette ott kell hagyni a kész munkát, majd egy hét múlva visszajönni és frissen kell kulik yvetteújranézni a filmet. Akkor már egy kicsit más szemmel látjuk a végterméket. Nagyon örülök, hogy ott lehettem, mert Nimród egy őszinte, szorgalmas, világlátott ember, akire még nagy sikerek várnak.

Kulik Yvette


„Ha nincs munka, na az a ciki!”. Antal Nimród személyes beszámolóiban többek között mesélt arról, hogy milyen forgatókönyvekkel keresték meg a Kontroll című filme után, amelyeket először vissza is utasított, és csak később, miután a szükség úgy hozta, mondott igent az ajánlkozó filmekre. Egy idő után rájött, sztupkai marchogy nincs ciki vagy nem ciki film, mert az az igazán kellemetlen, ha nincs munkád. A tehetségünket nem igazán megmozgató filmekre is igent kell mondani, és a legjobbat kell kihozni azokból.

Sztupkai Marcell


Antal Nimród egy külföldön is sikeres magyar filmes, így az ember azt hihetné, hogy annak, aki ilyen sikereket ért el, legalább egy minimális, szinte elvárt egója van. Ám Antalról ez nem mondható el. Egy végtelenül kedves, humoros és közvetlen ember ült előttünk, aki végig lelkesen beszélt. A kérdéseket is nagyon jól fogadta, egyiket sem hárította el, mindenre készségesen válaszolt. Ha másból nem, már ezekből is egy roppant pozitív élményként lehetne felfogni a programot.

Ám ami nekem leginkább tetszett benne, a mód, ahogy beszélt, és nem utolsósorban, amiket mondott. Ahogy azt ő maga sokszor kihangsúlyozta, nem kamuzott, nem a levegőbe mondta a dolgokat, hanem teljesen megnyílt előttünk. Őszinte volt, szabados, és még azt is bevallotta, hogy Bergmant kifejezetten nem szereti, ami azért egy csapat filmes hallgató előtt, meg kell hagyni, bátor dolog. Nem csak a vérprofi filmes szakembert láttuk magunk előtt, hanem a magánembert, aki szeret enni, nem tud bánni a pénzzel, kizárólag a filmezés érdekli, és akinek a gyermeke karate edzésre jár.

Személy szerint én csak annyit fűznék hozzá, hogy köszönöm, hogy részt vehettem az órán, sokat gábor gelencsértanultam és sokat nevettem. Sajnos ez volt az első BFA-s program, amin részt vettem, de a jövőben szeretnék ott lenni minél több ilyen eseményen, mivel érdekes embereket hallgathatok és ismerhetek meg, és ha minden jól megy, még tanulhatok is.

Gelencsér Gábor Pál

 

Vissza…