Hatodik érzék előadás

A nyílt óra meglehetősen gyakorlatias volt. A Hatodik érzék c. filmen keresztül nagyon sok mindent lehetett tanulni a filmelméletről azoknak, akik hobbi filmkedvelők. Az előadás nagyjából két órán keresztül tartott, de én úgy éreztem, mintha néhány perc lett volna, annyira fenn tudta a tartani az érdeklődést és a figyelmet, egy percig sem vált elcsépeltté, vagy unalmassá.

A filmmel rendkívül sokat tanított azok számára, akik fogékonyak a filmművészetre. A film szerintem olyan természetű, ha figyelsz rá minden elmond magáról. De, hogy a megkapott információ használható legyen, már szakmai tudás kell mögé. Ezt Hódi Jenő remekül harmonizálta. Elsőként felmérte, hogy mennyien vagyunk akik nem filmezést tanulunk, és nem tudom, hogy ennek tükrében vagy ettől függetlenül az elemzése közben párhuzamosan két nyelven beszélt. A Hatodik érzék lényeges mozdulatait úgy vezette fel és adta elő, hogy érthető legyen a „külsősöknek”, de a szakmaisága is megmaradjon.

Nagyon sokat beszélt a saját pályájának az indulásáról, elmondta, hogy milyen fontos tényezőkre kell figyelni, egyáltalán mi az, amit nem tanítanak az iskolában. Példaként felhozta, hogy az Egyetemen akkoriban nem tanították a diákokat tárgyalástechnikára. Elmesélte, hogyan készült az első játékfilmje milyen buktatókat nem ismert fel, miként talált rá saját hangjára. És ebben a részben látom az előadás urban kittivalódi lényegét, amit Hódi Jenő nem pátoszként fogalmazott meg, hanem kézzelfogható valóságként adott át. Ez pedig a következő: Légy önmagad. Ne akarj más bőrébe bújni. Maradj alázatos.

Urbán Kitti


Betörni a Show Business-be

Minden filmes célja, hogy minél hamarabb elismerjék munkásságát és ezáltal még több lehetősége nyíljon arra, hogy szenvedélyét, a filmek készítését még magasabb fokon tudja művelni. A siker eléréséhez a szakmai felkészültség mellett nem csupán egy nagy kalap szerencsére van szükség, de számos tudatos cselekedettel is elő lehet segíteni egy fényes karrier beindulását. Néhány ilyen tudatos elemre hívta föl a figyelmes hallgatók figyelmét Hódi Jenő a “Betörni a show business-be” című nyílt előadás keretében.

A filmes cégekkel és producerekkel való sikeres tárgyalási technikák mellett az előadás során nagyobb hangsúllyal foglalkoztunk az első, bemutatkozó film milyenségének körülírásával. Amikor egy rendező, író hozzákezd az első saját film korvonalainak a megrajzolásához érdemes figyelembe vennie, hogy ezzel a filmmel akár megalapozhatja a jövőjét. Ekkor van ugyanis lehetősége úgy alkotni, hogy semmilyen elvárások nem terhelik. Nem szabad a pénz hiányára hivatkozva fél munkát végezni, hiszen figyelemre méltó filmet akár kis költségvetésből is lehet csinálni, ha jól fölkészült az ember.

Az előadáson elhangzott egy véleményem szerint nagyon alapvető, mégis rendkívül fontos alapszabály, melyet minden filmkészítőnek érdemes lenne követni: “a film megfestésekor nyúlj a palettába, amelyből magadat is fested!” Ennek a tanácsnak kiemelkedő szerepe van a bemutatkozó film készítésekor, hiszen a film akkor lesz megkapó, ha valós emberi érzelmekből fakad, sőt úgy hiszem a filmkészítő is akkor tudja magát teljesen átadni a filmkészítés folyamatának, ha beleviszi a személyiségét.

Az igazán sikeres “berobbanó” filmesek egyik példája M. Night Shyamalan a Hatodik érzék című filmjével. Ez szintén felhívja a filmszakma kezdőinek figyelmét egy fontos, tudatos lépésre, mellyel támogatókat lehet szerezni egy filmprojekthez. Ez pedig egy híres színész meggyőzése a forgatókönyv értékeiről. Érdemes motiválható, ismert, közkedvelt színészeket megkeresni egy forgatókönyvvel, hiszen ha egy “sztár” bólint rá a javaslatunkra, vele sokkal könnyebb lesz további figyelmet kelteni, támogatókat szerezni. De ehhez minden esetben egyedi ötlettel kell előállni, hisz egy befutott színészt már nem a pénz, hanem sokkal inkább a kihívás motivál.

A Hatodik érzék egy high concept film, tehát a sikert egy nagy ötlet köré építi, amellyel a befogadókat kívánja lenyűgözni, megragadni. Erre a műfajra példák a Snakes on the plane, a Twins vagy a Terminator. A Hatodik érzékben ez az ötlet egy hatalmas csavar, amelynek következtében a néző a film végére döbben rá, hogy amit addig hitt, hogy történik a vásznon az tulajdonképpen teljesen más volt, mint ami valóban lejátszódott. Azzal, hogy ez a rádöbbenés a film végén van, az író elindít egy hullámot a nézőben, ami arra készteti, hogy újra átgondolja a látottakat, és az új információ hatására minden a helyére kerül a befogadóban, de immár egy intenzív élménnyel együtt.

Ez a produkció azonban nem csupán a váratlan fordulattal vívta ki a kritikusok elismerését, de hihetetlenül figyelmes megformálásával is. A szereplők jellemének aprólékos kidolgozása, a klasszikus struktúra követése, valamint lélektani telítettséges is meghatározta a film sikerét.

Összességében elmondható, hogy mint minden könnyed film tanulsága, hogy adjuk barb tothönmagunkat, úgy a filmkészítés legfontosabb és legízesebb összetevője is a film készítőinek (író, rendező, színész) személyisége. Ezen felül pedig a közös munka és hozzáértés is elengedhetetlen a sikerhez.

Tóth Barbara


Tizenöt éves voltam, amikor a Hatodik Érzék című filmet bemutatták. Régen láttam, és elgondolkodtam, hogy el merjek-e jönni az előadásra, mert nagyon félelmetes emlékeim voltak a filmről, alig mertem egyedül lenni a lakásban a megnézése után. Aztán persze elvitt a kíváncsiságom, és az előző ingyenes előadásokról szerzett pozitív élményeim.

Hódi Jenő elmondta, hogy jó thrillert úgy írhatunk, ha megvizsgáljuk, mitől félünk igazán. Nála ez a cápa, másnál a kígyó, a bezártság… A jó film alapja, hogy az író valós félelmeit jelenítse meg. Az előadás után elgondolkodtam, hogy a film írója és rendezője, M. Night Shyamalan mitől fél. A haláltól, a megőrüléstől, vagy attól, hogy kiközösítik valamilyen mássága miatt. Vagy attól, hogy úgy éli le az életét, hogy meg kell bánnia a döntéseit. Például azt, hogy a szerelme helyett a munkájának szenteli az életét, és végül abban is kudarcot vall, annak ellenére, hogy a szakma elismeri őt.

A film egyik nagy erőssége a szereplőválasztás, a két főszereplő játéka. És az, hogy a rendező meglátta Bruce Willis karakterében az érzékeny pszichológust. (A kasszasikert jelentő színész pedig szívesen mond igent egy olyan filmre, amelyben más oldalát is megmutathatja.)

És az akcióhős mellett a sebezhető, érzékeny kisfiú. A szokatlan karakterpárosítás más filmekben is (például Ikrek) a siker egyik összetevőjének számít. A két főszereplőnek dolga van egymással, és fejlesztik egymást. A karakterfejlődés fontos eleme a filmnek.

A film fordulata, amelyben kiderül, hogy a főszereplő is halott, későn jön el, ekkor az egymástól elhidegült házaspár jeleneteinek történései (mint az éttermi jelenet a házassági évfordulón) is új értelmet nyernek.

A filmben az tetszik igazán, hogy megmutatja, hogy gyakran annyira nem figyelünk oda egymásra, hogy a „lebuktatás” (dr. Crowe valójában már halott) után új értelmet nyert jeleneteknél fel sem tűnik, hogy a főszereplő halott, mert élőként is ennyire el tudunk távolodni egymástól.

A műfaji fogások mellett leginkább az tetszett, ahogyan a tudós kilépett a tudománya szentnek hitt fekete adriszabályai közül, és sutba dobta mindazt, amiben addig hitt, és ami szerint bár kételyekkel, de élt, félretette a tudománya eredményeit, és a kutatási eredmények helyett egy kisfiú szubjektív élményeinek hitt. Hogy felülbírálva az addigi döntéseit, és a szívére hallgatva a „menthetetlen eset” megmentésével végül saját magát is megmenti.

Fekete Adrienn


A pénteki előadást nagy reményekkel vártam. Nagyon érdekel a téma és a jövőben szívesen adnám a fejem a filmes szakmára.

Be kell valljam eleinte megriasztott a bemutatni szánt film, a Hatodik érzék, történeti háttere, ahogy utánaolvastam. De az előadás folyamán Hódi Jenő olyan izgalmasan szemléltette a fontosabb részeket, mesteri húzásokat, hogy néha azon kaptam magam, hogy felülök a székemben és közelebb hajolok a pódium felé, szinte iszom az előadó szavait.

Az órát Hódi Jenő saját filmes életének bemutatásával kezdte és kifejezte, bár mindannyian egy téma iránt érdeklődünk, mégis mind mások és különlegesek vagyunk. Önálló egyének, akikből sehol sincs még egy ugyanolyan. Megismertük a rendezők, forgatókönyvírók életének nehézségeit első munkáik elkészítésekor. Megtanultuk, hogy egy neves színész megnyerésében jó pont lehet, ha olyan szerepet szánunk neki, ami biztosítja szakmai fejlődését, továbbá kihívást jelent számára.

A Hatodik érzék film, ahogy Hódi Jenő bemutatta nekünk, egy mestermunka. Minden része, minden mozzanata pontosan ki van találva. Tökéletesen megírt és megrendezett mű. Nem mutat túl sokat, de túl keveset sem. Kiválóan alkalmazza a rejtett utalást és sosem esik túlzásokba. Olyan részleteket láthattunk, ahol jól körvonalazódott a film különlegessége: a meglepő végkifejlet, amit profi módon sejtet a mű, még a gyakorlott néző számára is nehezen felfedezhető.érsek ádám

Összességében nagyon jól éreztem magam az előadáson, pont olyan volt, amire számítottam és a szó szoros értelmében megérte eljönnöm. Bízom benne, hogy a közeljövőben is lesz lehetőségem hasonló nyílt napra ellátogatni.

Érsek Ádám


A múlt pénteki előadáshoz kapcsolódó élményeimet szeretném most megosztani Önökkel. Az eseményről az Educatio kiállításon hallottam először barátaimmal, a Budapest Film Academy standjánál. Mindig is érdeklődtünk a filmezés iránt, így az esemény azonnal felkeltette az érdeklődésünket. Elhatároztuk, hogy elmegyünk az előadásra.

Az előadó, Hódi Jenő – az akadémia igazgatója – a Hatodik érzék című filmen keresztül szemléltette, hogy hogyan célszerű elkészíteni egy karrierindító filmet. Az előadás elején saját élettapasztalatait osztotta meg velünk, betekintést engedett a hollywoodi filmipar és a filmpiac kulisszái mögé.

A személyes történetek után kezdetét vette a film elemzése. Bevallom ettől egy kicsit tartottam, mivel a szellemtörténetek nem tartoznak a kedvenceim közé, de az aggodalmam hamar alábbhagyott, ugyanis az elemzés nagyon érdekes és tanulságos volt. Hódi tanár úr a film legérdekesebb részletei előtt mindig felhívta a figyelmünket, hogy mire figyeljünk, így első alkalommal néztem egy filmet filmes szemmel. A filmnézés közben megtanultuk, hogy a karakterfejlődés nagyon fontos, továbbá hogy hogyan kell olyan forgatókönyvet írni, ami felkelti a legnagyobb sztárok figyelmét is.érsek bálint

Összességében nagyon jól éreztem magam az előadáson, új szemlélettel gazdagodtam. Ezt követően a filmekre már más szemmel nézek.

Érsek Bálint

 

Vissza…