fbpx

Kreatív producer – Gyártásvezető

ELSŐ SZEMESZTER – PRODUCER

Az előkészítési, produkciós, utómunka stáb, a különféle producerek és funkcióik

  • Az előkészítési fázisban dolgozók és a producer munkája
  • Produkciós stábtagok és munkájuk
  • Az utómunka stáb és feladataik
  • A különböző producerek

A kreatív producer szerepe, feladatai

  • Forgatókönyv kiválasztása, megfelelő íróval való megíratása, az újraírások vezetése
  • Elemzés, véleményezés kérése
  • Packaging (kommercionális elemek behozása)
  • Rendező kiválasztása
  • Társproducerek megtalálása, kiválasztása, koprodukció összehozása
  • Finanszírozás, pályázatok beadása
  • A produkció levezetése és irányítása
  • Az utómunka kontroll
  • A filmfesztiválokra küldése, nemzetközi eladási ügynök szerződtetése
  • A bevétel ellenőrzése, elosztása, elszámolás

A gyártásvezető szerepe, feladatai és a rendezőasszisztens I.

(forgatási ütemterv, költségvetés, diszpó)

I. Első szakasz – Az előkészítés előkészítése

  • Forgatókönyvvel kapcsolatos teendők
  • Forgatási ütemterv
  • Színészek és kaszkadőrök beosztása
  • Saját gyártási kézikönyv készítése
  • Költségvetés készítése
  • A rendezőasszisztens I. bevonása és feladatai

II. Második szakasz – Az előkészítés

  • Találkozók szervezése
  • Helyszínkeresés, helyszínbejárás
  • A megfelelő színészek megtalálása
  • A forgatási stáb véglegesítése
  • Könyvelés felügyelése

III. Harmadik szakasz – A legfontosabb elemek véglegesítése

  • Helyszínek és szereplők
  • A költségvetés és a gyártási terv összehangolása a fentiek értelmében

IV. Negyedik szakasz – Költségvetés és forgatási ütemterv véglegesítése

  • Helyszín technikai szemléje
  • Napi diszpó

A szkriptes szerepe, feladatai

  • Forgatókönyv előzetes lebontása és a jelenetek időtartamának mérése
  • Script continuity sheets (a leadott szkriptes oldalak)
  • Mire kell figyelni?
  • Főbb hibák

Az üzleti tárgyalás művészete a producer szempontjából

I. Az egyezkedés pszichológiája és technikái

II. A konfliktusok megoldása

III. Az egyezkedés trükkjei

IV. Háttér-információ és piackutatás

V. Versenyképes ajánlat

VI. A sikeres tárgyalás lebonyolítása

 

Rövidfilmek, diákfilmek gyártása a producer szempontjából

Mikro-költségvetésű egészestés filmek gyártása

 

Mikro-költségvetés – producer esettanulmány

Hogyan sajátítja el a producer mikro-költségvetésű filmkészítés művészetét?

Hogyan indítja a producer útjára mikro-költségvetésű filmet?

 

I. Miért készít a producer mikro-költségvetésű filmet?

  • Lehetséges referencia
  • Hogyan talál a producer forgalmazót
  • Bővül a portfóliód
  • Kapcsolatépítés

II. Mikro-költségvetésű film finanszírozása

  • A filmfinanszírozás dzsungele
  • Privát befektetések
  • Filmed pitchelése produkciós cégeknek
  • Adó kedvezmények
  • Elő-eladás és koprodukciók
  • Crowdfunding (Közösségi finanszírozás)
  • Szponzorok
  • Támogatások
  • Alapítványi pénzek

III. Forgalmazás, költséglevonás a producer szempontjából

IV. Hogyan dobhatod piacra és adhatod el mikro-költségvetésű filmed?

  • Mozi
  • DVD
  • Nem tradícionális DVD forgalmazás
  • Video-on-demand (VOD)
  • Külföldi forgalmazás

V. A mikro-költségvetésű filmek csomagterve és gyártása

VI. Mikro- és alacsony költségvetésű filmek különbsége, egyezősége

 

Mikro- és alacsony költségvetés egyik fő finanszírozási stratégiája:
CROWDFUNDING a producer részéről

I. Hogyan működik?

II. Típusai

  • Tradícionális
  • Projekt központú

III. Jutalmak, kompenzáció a befektetőknek a producer által

IV. Tradícionális finanszírozás vs. crowdfunding

  • Befektetők vs. támogatók
  • Hasonlóságok és különbségek a „csomag” összeállítása között

V. A crowdfunding csomag

  • Bemutatkozó videó
  • Megcélzott költségvetés

VI. Jutalmak kiválasztása

  • Egy példány az elkészült műből, filmmel kapcsolatos ajándékok
  • Kreatív együttműködés
  • Kreatív élmények
  • Kreatív apróságok

VII. Crowdfunding felületek világszerte

VIII. Ki fog nekünk fizetni?

IX. Hogyan érhet el a producer támogatókat?

  • Online marketing kampány
  • Személyes kapcsolati hálózat (Facebook)
  • Cikkek írása és hírmegosztó portálokra való eljuttatása
  • Fórumok
  • Keresőoptimalizálás
  • Kattintásalapú reklámozás
  • Linkcsere, link vásárlás
  • Klasszikus hirdetések
  • Hírlevelek, listaépítés, adatbázis vásárlás
  • Vírusmarketing
  • Közös befektetések
  • RSS marketing
  • Videó marketing

 

MÁSODIK SZEMESZTER – PRODUCER

A producer pénzkeresési lehetőségei a filmiparban

I. Más producernek, produkciós cégnek vagy forgalmazónak készíteni filmet

II. Önerőből való filmkészítés

III. Hibrid módszer (az előző kettő ötvözete)

IV. A producer által elkészített különböző üzleti tervek

V. Az üzleti tervek 5 nagy hibája

  • Túl hosszú
  • Filmünk sikerfilmhez való hasonlítása
  • Általános üzleti terv (vs. specifikus, a filmre szabott terv)
  • Megfelelő prezentációs anyagok hiánya
  • Nem meghatározott az eladási stratégia

VI. Eladási bevételek

VII. A producer számára rövid összefoglaló az üzleti modellről

  • Gyártás
  • Marketing
  • Forgalmazás

VIII. A film értéke a piacon

  • Amerikai eladás
  • A világ többi része
  • Hogyan növelhetjük filmünk értékét?

IX. Eladási előrejelzések megszerzése és megértése

X. Tippek vagy ötletek az eladási előrejelzés elkészítéséhez

XI. Kapcsolatépítés a producer számára

 

Packaging (A film kereskedelmi értékét képviselő elemeinek összetétele)

I. Producer ötletek, trükkök és tennivalók

  • Forgatókönyv lebontása és költségvetése
  • Hasonló filmek és szereplőlisták kigyűjtése
  • Menedzserekkel és ügynökökkel való kapcsolatfelvétel

II. Hogyan pozícionálja a producer a filmjét

  • Lépések ahhoz, hogy a könyvünket elolvassák
  • Főszereplők behozása

III. Forgalmazók, koprodukciós partnerek felkutatása a producer által és rövid megbeszélések felállítása

IV. A producer feladata: a könyv forgalmazókkal való elolvastatása és a koprodukció összetétele

V. Ügynökök, akik a film kereskedelmi elemeit hozzák (Packaging agents)

VI. Ismert producer behozása

VII. Eladható szereplők megkeresése a producer által

  • Keress rá imdb pro-n, hogy ki képviseli a színészt
  • Keresd fel ügynökét vagy menedzsmentjét
  • Pitcheld ötleted és kérdezd meg, hogy elküldhetnéd-e a forgatókönyvet
  • Ha másodjára se válaszolnak – menj tovább a listádon

VIII. Producer projekt elsőfilmes rendezővel

IX. Kiket kereshet a producer fel filmjével?

 

Finanszírozás, marketing, nemzetközi koprodukciók

I. A privát befektető bevonása a producer által

II. Támogatás vs. befektetés

III. A film iránti érdeklődés növelése a producer által

  • Weboldal, Youtube, Facebook reklámok
  • Marketing fórumok
  • Vendég bejegyzések blogokon
  • Közös befektetések menedzselése
  • Weboldalunk keresőoptimalizálása

IV. Végső költségvetésből vissza a film előállításához szükséges pénzhez

  • Végső költségvetést a piac diktálja
  • A producer minden mást ebbe a költségvetésbe tesz bele

V. A célközönség felmérése és megtalálása a producer által

VI. Filmpiaci finanszírozás megtalálása

VII. A producer szempontjából a nemzetközi koprodukciók előnyei és hátrányai

 

Filmpiaci előkészületek, megbeszélések

I. A jogok megszerzése a producer által

  • Opció vs. vásárlás

II. A sikeres producer pitch elemei

  • Adaptációk, feldolgozások (remake)
  • Eredeti történet
  • Franchise

III. Hatásos logline (egymondatos leírás) elkészítése

IV. Az íróval kapcsolatos kérdésekre felkészülés

V. Hogyan készíti el a producer a projekt prezentációját?

  • Szórólap
  • Szinopszis
  • Eladási becslések
  • Személyes információ, önéletrajzok
  • Marketing és forgalmazási összefoglalás
  • 90 másodperces trailer
  • Realisztikus színészlista a főszereplőkhöz
  • Weboldal, Facebook

VI. A producer által elkészített finanszírozási terv

  • Elő-eladások
  • Adókedvezmények
  • Résfinanszírozás
  • Nemzeti kultúrális támogatások
  • Privát befektetések
  • Különböző koprodukciós egyezmények

VII. A piac előtti közvetlen lépések a producer szemszögéből

  • Produkciós és forgalmazási céglista elkészítése
  • A pitch személyre szabása

VIII. A producer piaci tennivalói

  • Jegyzetelés a megbeszélésen
  • Az irodákba való bejutás
  • Az ötperces beszélgetés megvalósítása
  • Kapcsolatépítés
  • Megbeszélés utáni kapcsolattartás

IX. A megbeszélés menete

X. Mit ne tegyél a filmpiacon?

XI. A befejezett film eladása

XII. Sikerre építés

 

A befejezett nagyjátékfilm utáni produceri teendők

I. Kapcsolatfelvétel forgalmazókkal

  • Tradícionális forgalmazás vs. saját forgalmazás
  • Limitált moziforgalmazás
  • A film közönségének felépítése (öndisztribúció)
  • Tradícionális forgalmazói bevételek vs. saját internetes forgalmazás
  • Filmfesztiválok
  • Filmkészítés az indulástól a végső bevételig

II. A producer által végzett kutatás

III. A producer megállapodása a nemzetközi eladási ügynökséggel/forgalmazóval

IV. A megvételi ár vs. a százalékos ajánlat

V. A részletek fontossága

VI. A bejövő pénzek producer általi ellenőrzése és szétosztása

 

Nagyjátékfilm prezentációja, finanszírozása és produkciós papírmunkája

(esettanulmány a producer részére)

I. Szórólap

II. Egy bekezdés

III. Rendezői koncepció

IV. Sajtócsomag

V. Szándéknyilatkozatok

VI. Elő-eladási becslések

VII. Finanszírozási terv

VIII. Forgatókönyv regisztráció

IX. Termékelhelyezési lista

X. A film fejlesztésének ütemezési terve

XI. A forgatási ütemterv

XII. Utómunka ütemterv

 

A KURZUS FELÉPÍTÉSE

 

Alapszinten a fent említett két producer szemeszter kötelező látogatását javasoljuk:

12 x 3 óra. Prezentációval (prezi) egybekötött előadások, gyakorlati példák megbeszélése. A betervezett tanrenden felül természetesen vendégelőadók is lesznek. Rendszeres házi feladatokat adunk a diákoknak.

 

Producer haladószint:

A további két szabadon választható szemesztert olyan producer diákoknak ajánljuk, akik producerként, gyártásvezetőként szeretnének a szakmában dolgozni.

Ezeken a haladó szemesztereken a diákok projektjeit lépésről lépésre beszéljük meg. A már gyártásra kész forgatókönyvek alapján segítjük a helyszín és szereplő választást. A producer hallgatókkal közösen elkészítjük a rendezőasszisztensi forgatókönyv-lebontást és a forgatási tervet. Produkcióra szabottan megtanítjuk a forgatócsoport szervezését, az eredeti hanggal való forgatás előkészítését és lebonyolítását, a napi gyártási teendőket.

Megbeszéljük még a munka- és pihenőidőt, a rendezőasszisztens és a szkriptes feladatait, az operatőr csoportvezető szerepét, a biztonsági követelmények betartását. Producer hallgatóink a rendezői osztályból kikerülő diákokkal együttműködve fognak a rövidfilmeken dolgozni. Minden elkészülő rövidfilmet részletesen lebontunk, átbeszélünk. A filmek gyártásának minden szakaszára együtt készülünk fel.

A producer hallgatók saját ötleteinek, munkáiknak workshopszerű megvitatása, produkciók, utómunkastúdiók látogatása is része a programnak.