fbpx

Operatőr

AZ OPERATŐR KURZUS ÁLTALÁNOS ISMERTETŐJE

Az operatőr alkotja meg a film vizuális világát. Már a film előkészítésének legelső szakaszától kezdve kreatív partnere a rendezőnek. A produkció során segít megteremteni a megfelelő művészi és technikai körülményeket és képileg kifejezni a történetet.

Hallgatóink a képzés során élvonalban dolgozó operatőr művészektől tanulhatják meg a szakma esztétikai, technikai és munkaszervezési sajátosságait, s ezáltal sokoldalú, innovatív operatőr szakemberekké válnak.

A világítás az operatőr munka alapja. A kurzus során a tanulók megtanulják, hogyan kontrollálják a fényforrásokat és árnyékokat, hogyan alakítsák ki azt a képi világot és világítási stílust, amely segíti a rendezőt a történet elmesélésében, továbbá egyedi hangulatot ad a filmnek.

De a világítás csak a történet egyik része. Az operatőr munka szíve a beállítás vizuális megalkotása: a kamera elhelyezése, a kompozíció kiválasztása, a kameraállások és -mozgások, megfelelő objektív kiválasztása. Ezek a világítási stílussal, a színek megválasztásával, a felsnittelés módjával együtt adnak életet a filmnek.

Az operatőr végső munkája a film digitális fényelése. Ennek technikáját, művészetét alacsony költségvetésű diákfilmekhez laptopon, nagyobb filmekre való felkészüléshez professzionális stúdióban oktatjuk.

Hallgatóink operatőr segédként vagy státuszban dolgoznak az akadémián tanuló diákok által írt és rendezett rövidfilmeken. A képzés a gyakorlatok teljesítésével zárul, melyet a hallgató egy oktató segítségével valósít meg.

 

AZ ELSŐ SZEMESZTER OPERATŐR KURZUSÁNAK FELÉPÍTÉSE

Alapszinten az első szemeszter minden filmkészítő diáknak kötelező.

Ez a szemeszter 12 x 3 óra. Előadások, gyakorlati példák megbeszéléséből, valamint kamera és világítási gyakorlatok teljesítéséből áll.

Az ELTE tantermében vagy kis stúdiójában tartjuk az órákat (elérhetőség szerint). Ezenfelül nagyobb kamerafelszereléseket kölcsönző helyeken gyakorlati bemutatókat tartunk, amelyeken diákjaink az ottani eszközökkel dolgoznak, ismerkednek.

Rendszeres házi feladatot adunk a diákoknak. A behozott munkákat elemezzük, értékeljük. Az alapszintű kurzus további követelménye az, hogy a diákok a haladó szemeszterben tanuló operatőr hallgatóink által készített rövidfilmekben, reklámokban segítőként részt vegyenek.

 

I. SZEMESZTER

Az operatőr alapvető eszközei

  • A kép mint kommunikáció. Alapvető elemek: képkivágás, kompozíció, fénykonstrukció.
  • Fény és árnyék viszonya, expozíció, hangulatteremtés.
  • A természetben előforduló különböző világítási szituációk felismeré Fényirányok. Diegetikus fények (effektlámpák, practicals).
  • A kameramozgások fajtái és szerepük.

A kamera és a világítási eszközök

  • A kamera és kiegészítőinek bemutatása, technikai aspektusai, valamint a különböző objektívek leírása.
  • A különböző lámpák, világítással kapcsolatos technikai eszközök alapszintű megismertetése.

Az operatőr szerepe az előkészítés során

  • A forgatókönyv átbeszélése a rendezővel, a vizuális stílus közös kialakítása.
  • Helyszínek kiválasztása a terepszemlék alapján.
  • A képek világának egyeztetése a látványtervezővel.
  • A storyboard elkészítésében való aktív együttműködés.

Az operatőr munkakapcsolatai a forgatáson

  • A rendező és az operatőr munkaviszonya.
  • A mise-en-scène operatőr szemszögből.
  • A fővilágosító és az operatőr kapcsolata, közös munkája.
  • A forgatáson dolgozókkal, világosítókkal és bühnésekkel való együttműködés.
  • A ministá Diákfilmek és mikro-költségvetés az operatőr szemszögéből.

Az operatőr feladatai az utómunka során

  • Konzultálás a rendezővel a vágás véglegesítése előtt.
  • A fényelés.

Technikai, világítási és kamera gyakorlatok

  • Világítási és kamera gyakorlatok a kis ELTE stúdióban (elérhetőség szerint).
  • Az egyszerűbb kamerákkal (oktatói engedély alapján) anyagok készítése az ELTE területén kívül; különböző házi feladatok megvalósítá
  • Közös gyakorlati osztály a kezdő rendező hallgató A Bárka színház színpadán rövid jeleneteket forgatunk. A szempont nem a történet és a színjátszás, hanem a kamera elhelyezése, mozgatása; a különböző plánok használata; valamint a mise-en-scène rendezői és operatőr szempontból.

Rövidfilm készítési gyakorlatok

  • A tanuló operatőr hallgatók kezdő rendező osztályos diákjainkkal együttműködve rövid kis történeteket, jeleneteket forgatnak le operatőr tanárunk javaslatait figyelembe vé

 

A MÁSODIK, HARMADIK ÉS NEGYEDIK SZEMESZTEREK OPERATŐR KURZUSAINANAK FELÉPÍTÉSE

A 2., 3., 4. szabadon választható szemesztereket olyan diákoknak ajánljuk, akik az operatőr szakmában vagy kameramanként szeretnének a szakmában dolgozni.

Az oktatás előadásokból, gyakorlati példák megbeszéléséből, valamint kamera és világítási gyakorlatok teljesítéséből áll.

Rendszeres házi feladatot  adunk a diákoknak. A behozott munkákat elemezzük, értékeljük.  

Az ELTE tantermében vagy kis stúdiójában tartjuk az órákat (elérhetőség szerint). (Azoknak a diákoknak, akik az ELTE kameráival és egyéb berendezéseivel akarnak forgatni, egy alapszintű gyakorlati oktatást követően le kell tenniük egy alapvizsgát. Csak így biztosítható, hogy szakszerűen használják és hosszabb időn át is megóvják az eszközöket.) Ezenfelül drágább és komolyabb filmes technikát kölcsönző helyeken gyakorlati bemutatókat tartunk, amelyeken diákjaink az ottani felszerelésekkel ismerkednek és forgatnak.

Ezeken a haladó szemesztereken a diákok a saját anyagaikon kívül a rendező szakos hallgatóink projektjein is dolgoznak. Minden rendező szakon elkészült rövidfilm vagy reklám rendezője a haladó operatőr osztályból választ munkatársat. A már gyártásra kész forgatókönyvek alapján segítjük a storyboard kialakítását és a helyszínválasztást. Átbeszéljük az operatőr gyártási teendőit a leforgatandó filmekkel kapcsolatban.

A lentebb említett szemeszterek során az operatőr diákok által leforgatott vizsgafilmek alapkövetelménye, hogy nem világítanak, nem használnak színészeket. A felvett képek erejével és vágásával dolgoznak és állítják össze az anyagot. A filmnek nincs rendezője, forgatókönyvírója, vágója, producere. Az operatőr egyedül készíti el a vizsgafilmet.

 

II. SZEMESZTER

Elmélet

  • Rendszerek kontrasztátfogása és színmélysége.
  • Zónarendszer.
  • Színhőmérséklet, színegyensúly.
  • Objektívek, formátumok, látószög.

Alapvető világítási gyakorlatok

  • Kisebb tárgyakból álló fekete-fehér csendéletek világítása.
  • Fekete-fehér portré világítása.
  • Portré világítása filmekből vett példák alapján.
  • Világítás effekt lámpákkal.

Kameramozgatási gyakorlatok

  • Svenkelés és variózás.
  • Mozgó téma követése.
  • Kézi kamera mozgása, szakmai fogásai.

Két perces vizsgafilm (asszociációs vagy ritmus etűd)

  • Ötlet elfogadtatása és kidolgozása.
  • Helyszínek.
  • Forgatókönyv és storyboard kidolgozása, elfogadtatása.

 

III. SZEMESZTER

Elmélet

  • Expozíció. A fénymérés gyakorlata.
  • Fényelés.
  • Adattömörítés, kodekek, konténerek.

Világítási gyakorlatok

  • Összetettebb világítási eszközök megismerése.
  • Tágabb plánok világítása.
  • A plánok kapcsolódási problémái és megoldásuk.
  • Beállítás közben változó kamerairány világítási problémái és megoldásuk.

Kameramozgatási gyakorlatok

  • Egyszerűbb kameramozgató eszközök: fahrtkocsi, dolly.
  • Kocsizási gyakorlatok.
  • Kocsizás és mozgó téma követése.

Két perces vizsgafilm (asszociációs vagy ritmus etűd)

  • Ötlet elfogadtatása és kidolgozása.
  • Helyszínek.
  • Forgatókönyv és storyboard kidolgozása, elfogadtatása.

 

IV. SZEMESZTER

Elmélet

  • Az operatőr szerepe a CGI-ban.
  • Egyszerűbb kompozitáló feladatok.

Világítási gyakorlatok

  • Kétkamerás felvétel világítása.

Speciális felvételek technikája

  • Chromakey effektek használata.
  • Timelapse és a lassított felvétel

Két perces vizsgafilm (némafilm, történetmesélés)

  • Ötlet elfogadtatása és kidolgozása.
  • Helyszínek.
  • Forgatókönyv és storyboard kidolgozása, elfogadtatása.