Kurzus beszámolók

Produkciós ismeretek kurzus

A naprakész, gyakorlatias előadások néha annyira jók, hogy sajnálom, nem ül mellettem az összes filmőrült ismerősöm. A nívó nem meglepő, hisz a kurzusokat olyan előadók tartják, mint Tóth Judit (Jancsó Miklós volt asszisztense) vagy épp Hódi Jenő (Columbia egyetemen végzett amerikai-magyar
filmrendező, producer).

 


Rendező kurzus

A szemeszter első részében az órák nagy részét Alexis Latham vendégtanár tartotta. Alexis a Walesi Királyi Zene és Dráma Főiskolán végzett 1990-ben és azóta színészként, rendezőként és trénerként dolgozott. Később olyan nevek váltották mint Kovács András Bálint, az ELTE Filmtudományi tanszékének vezetője; Gurbán Zsuzsa, aki rendezőasszisztensként Steven Spielberggel is dolgozott; és István Szabó, Oscar-díjas rendező. Emellett Hódi Jenő, a Budapest Film Academy alapítója is tartott órát, hol egyedül, hol másokkal: Kamarás Iván, Jászai Mari-díjas színész, és James Chankin, amerikai rendező-producer is a vendége volt.

 


Forgatókönyvíró – Dramaturg kurzus

Szeptemberben kezdtem járni a BFA forgatókönyvíró kurzusára. Azelőtt tanultam némi művészetelméletet és színészetet is, de forgatókönyvírással csak amatőr módon foglalkoztam. Pár éve egy barátom független filmjének forgatókönyvén dolgoztam először társ-íróként, és mivel jól bele tudtam bújni a figurák bőrébe, sokat segítettem a dialógusok megírásában. Ez mindig is jobban ment, mint a cselekmény dramaturgiájának kidolgozása, amibe inkább bele se kontárkodtam. Mindazonáltal szerettem volna ezt is megtanulni, hiszen nem biztos, hogy mindig van az ember mellett ehhez jól értő író partner, és önmagában nem sokat érek a színes és érdekes figuráimmal meg gondolataimmal, ha nem tudok strukturálisan jól felépíteni és dramaturgiailag is hatásosan elbeszélni egy történetet.

 


Kreatív producer – Gyártásvezető kurzus

A Budapest Film Academy őszi kreatív produceri és gyártásvezetői kurzusa lezárult. A szemeszter során átfogó betekintést kaptunk arról, milyen feladatokat lát el a producer egy filmprojekten belül. A kurzus fontos része volt, hogy az órákat több oktató tartotta, így lehetőségünk volt arra, hogy minden órán más szemszögből tanulmányozzuk a producer munkáját. Tanári gárdánkban olyan nevek szerepeltek, mint Hódi Jenő, Muhi András, Kovács Gábor, Gurbán Zsuzsa, Winkler Gabriella és Czutor György.

 


Operatőr kurzus

A csütörtöki workshop különösen izgalmas volt az összes résztvevő számára, akár a Budapest Film Academy-ról, akár a HSC-ből jöttek. Az egész ott kezdődik, hogy számunkra nagyon ritkán nyílik lehetőség, hogy egy olyan helyen gyakoroljunk, mint a MAFILM H stúdiója. Már eleve lelkesen érkeztünk, de amikor megláttuk, hogy milyen eszközökkel fogunk dolgozni, talán fel sem fogtuk elsőre, hogy mivel is van dolgunk. Mert persze, lát az ember forgatásokon (ha szerencsés) 20×20-as keretet, 10k-s ARRI lámpát, Alexa-t, Red-et, Angenieux anamorph lencsét, GF Panther fahrt kocsit, így a látványukhoz valamennyire hozzá voltunk szokva, de aztán rájöttünk, hogy ezek most mind mi, személyesen fogjuk kezelni. Korábban jött a karácsony 🙂

 


Vágó – Hangmérnök kurzus

Az őszi félév során a vágó osztály diákjai négy filmkészítőtől is tanulhattak a kép és a hang utómunka fortélyairól, továbbá a produkciós hangfelvétel technikájáról. Tom Ernst mutatta meg a vágás alapvető lépéseit. Minden diák megismerkedhetett az AVID vágóprogram használatával, mivel a tanórákon, saját laptopjukon, önállóan próbálhatták ki a programot a tanár instrukcióinak megfelelően. Megtanulták a főbb funkciók kezelését, a kép- és hangvágás alapjait, valamint a kép és a hang összeszinkronizálásának trükkjeit is. Áttekintették a vágást esztétikailag és dramaturgiailag egyaránt, ügyeltek a 180 fokos szabály helyes használatára, és megfigyelték hogyan maradhat meg vágás közben a folyamatosság.

 


Filmanalízis a filmkészítő szempontjából kurzus

Pillanatnyi elégedettség tölt el. Tájékozódási képességem egy gömbakváriumban köröző aranyhal szintjén rekedt meg, s bár a mostani út folyamán is tartottam a megszokott színvonalat, mégis időben vetettem bele magam a hallgatóság körébe, és túláradó kíváncsisággal várom a teremben Hódi Jenő, forgatókönyvíró, rendező, producer, a BFA igazgatójának előadását. Háromórás lubickolás elébe nézünk, s már csak percek választanak el minket attól, hogy belecsobbanjunk a karakterintrók és mesterjelenetek, a subtext és „on the nose”, majd a BFA-hallgatók egyperces pitchei közé.