Oliver Stone Mesterkurzus

A Budapest Film Academy diákjaként lehetőségem volt részt venni azon a két napos mester kurzuson, amelyet Oliver Stone, amerikai író és rendező tartott. Először megnéztük Stone utolsó munkáját a Puskin moziban, majd felkapcsolták a lámpákat és a diákok, filmes szakemberek egyenesen Stone-tól kérdezhettek.

Az író-rendező elmondta, hogy egy történetnek nem kell feltétlenül bonyolultnak lennie, akár két ember is egymásba szerethet egy kivételes környéken, ahol szembe kell nézniük néhány problémával. Később azt is hozzátette, hogy ha a film tele van cselekménnyel, akkor a főhős személyisége lehet érdekes, a szereplők pedig egyszerűek.

A karakterek mindig belső érzéseik, szükségleteik alapján cselekszenek, ami folyton változhat. Ez mutatkozik meg új filmjében, a Savages-ben is. A negatív, unszimpatikus egyéniségekről is ejtett pár szót, akikről szintén érdemes filmeket készíteni, annak ellenére, hogy a közönség nem tud majd azonosulni velük (Nixon, George W. Bush).

Nagy hangsúlyt fektetett a forgatókönyvírás, általa használt folyamatára is. Ő, személy szerint, először leírja a fő cselekményt, kidolgozza a főhőst, majd kiszínezi a történetet.

Oliver Stone gazdag filmes háttérrel és rengeteg tapasztalattal rendelkezik, de ez nem jelenti azt, hogy minden kérdésre tudja a választ. Meg tudja és meg is osztotta a tapasztalatait, de nem tud egy előre kidolgozott recepttel előállni, mert nincs ilyen.

Nagyon fontosnak tartja, hogy írjunk minden nap, még akkor is, ha csak egy bekezdést fogalmazunk megpálfi detti 2 a naplónkban, vagy leírjuk gondolatainkat egy lapra. Nem szégyen papírra írni akkor sem, ha manapság az írók jobban szeretnek számítógépen dolgozni. Ő maga is gyakran használ kézzel írott cetliket, és kártyákat a forgatókönyv megírásánál.

Pálfi Bernadette

 

Vissza…