Operatőr kurzus

Beszámoló a haladó operatőr workshopról

A csütörtöki workshop különösen izgalmas volt az összes résztvevő számára, akár a Budapest Film Academy-ról, akár a HSC-ből jöttek. Az egész ott kezdődik, hogy számunkra nagyon ritkán nyílik lehetőség, hogy egy olyan helyen gyakoroljunk, mint a MAFILM H stúdiója. Már eleve lelkesen érkeztünk, de amikor megláttuk, hogy milyen eszközökkel fogunk dolgozni, talán fel sem fogtuk elsőre, hogy mivel is van dolgunk. Mert persze, lát az ember forgatásokon (ha szerencsés) 20×20-as keretet, 10k-s ARRI lámpát, Alexa-t, Red-et, Angenieux anamorph lencsét, GF Panther fahrt kocsit, így a látványukhoz valamennyire hozzá voltunk szokva, de aztán rájöttünk, hogy ezek most mind mi, személyesen fogjuk kezelni. Korábban jött a karácsony 🙂

Az elején persze nehézkes volt, mire megismerkedtünk a többiekkel, de hamar rájöttünk, mennyire hasznos is más oktatási intézmény tagjaival együtt gyakorlatozni, mert így összefésülhetjük a tudásunkat, új emberekkel ismerkedhetünk meg, ami egy ilyen kis létszámú iparágban nagyon fontos lehet számunkra. Igazi csapatmunka volt.

És persze nem lenne teljes a beszámolónk a workshopot vezető tanárok nélkül. Demián József személye nagyban emelte a fényeket a stúdióban. Olyan feladatokat kaptunk tőle, melyek egyszerűségük miatt megoldhatóak voltak az adott időkereten belül, de mégis annyi lehetőség volt benne, hogy kiélhessük benne kreativitásunkat. A megkötések csak erősítették a valódi forgatásokkal a párhuzamot, ahol bizony gyakran kell a stábnak pénzügyi vagy helyi adottságok miatt kompromisszumot kötnie. Emellett persze andrás balázsapró fogásokat, gyakorlati tanácsokat is kaptunk bőven technikai, produkciós és kreatív oldalról is, legyen az egy egyszerűen alkalmazható szabály vagy egy történet, amelyből sokat tanulhatunk (okos ember, ugye más hibáján…).

Balázs András (Budapest Film Academy – operatőr hallgató)


Gondoltam megpróbálom. Miért ne, próba, ha meg nem akkor egy kis kudarc, de az mégis jobb. Elte, szabadbölcsészet, filmszakirány. Itt találkoztam először a filmmel, mint gyakorlati tárggyal, és természetesen egyből egymásba is szerettünk. Elkezdett kevéssé válni az a heti 3 óra, amit intenzíven erre szánt a tanterv nekünk. Viszont készült vizsga gyanánt egy kisfilmem, megtaláltam a BFA Eltés lehetőségét, és hát, mint említettem megpróbáltam.

Végül óra ütközés miatt a rendezői helyett az operatőri képzést kezdtem el, ami utólag egyike a legjobb döntéseimnek. Eleinte féltem, mivel ez a része a filmkészítésnek távol állt tőlem, életemben összesen kétszer fogtam kamerát a kezembe, de szerencsére rögtön az alapoktól kezdtük el az anyagot. Kétszer 1,5 óra, közte kis szünet, elismert operatőr (Vecsernyés János) mesél, tanít, elvarázsol. Az első alapozó óráról rögtön zsongó fejjel távoztam. A második órán pedig rögtön kiszakítottak minket az addig ismerős környezetből, és az ingerszegény tanterem helyett egy utómunka stúdióban találta magát a csapatunk.

Aztán eljött a negyedik és mi már a Sparks műtermében pakoltuk a lámpákat, világítottunk, rekonstruáltunk és ismerkedtünk a profizmus bizsergető illatával. Következő órán visszatérve a tanterembe pedig rögzítettük agyunkba a lámpák, visszaverő felületek és egyéb hasznos kütyük neveit. Félúton vezetőt váltottunk, Marton B. Frigyes vitte tovább a csapatot a megkezdett úton. Elkezdtük egyre tudatosabban tervezni a világítási konstrukciókat. Beszéltünk, vitatkoztunk és közben nem feledkeztünk meg a Sparks adta tapasztalatokról sem. Az év betetőzéseként pedig egy 2 órás műtermi gyakorlat során építettük fel az előre megtervezett jelenet lámpaparkját.

A rengeteg új tapasztalat mellett amit a tanároktól kaptam, nagyon sok új, tehetséges kőrösi mátéembert ismertem meg. Ennél pedig szerintem nincs sokkal fontosabb ebben a szakmában. Jókor jó helyen lenni mindig hasznos, főleg ha az emberben is megvan a jóra való lehetőség. Köszönöm a félévet!

Kőrösi Máté


Egy nyertes Sony forgatókönyv-pályázat során ismerkedtem meg a Budapest Film Academy-vel. A nyeremény egy ingyenes félév volt az általam választott szakra. Nem volt számomra kérdés, hogy a filmoperatőri képzésre szeretnék jelentkezni.

Nagyon pozitív csalódás volt a képzés. A heti egy alkalom miatt úgy gondoltam, hogy komolytalan lesz, szerencsére tévedtem. Első tanárként Vecsernyés Jánost kaptuk. János mind tudásával, mind humorával egyből meggyőzött, hogy ez a félév egy jó félév lesz.

Nagyon szimpatikus volt, hogy egyszerre részesültünk az operatőrséghez kapcsolódó művészeti oktatásban, de ugyanakkor a ma már háttérbe szoruló alap fizikát is elmagyarázták. Például, hogy egy kamera hogyan épül fel, a fény hogyan viselkedik, mint fizikai jelenség. Ezek elengedhetetlen alaptételek, amit egy leendő operatőrnek ismernie kell.

A BFA azért is egy jó iskola, mert szakmabeli emberekkel lehet találkozni, akik szívesen mesélnek szakmabeli sztorikat, tapasztalatokat, amik egyrészt nagyon szórakoztatóak, másrészt sokat tanul belőle az ember. Az elmélet után, gyakorlatban szintén kipróbálhattuk magunkat, még a viszonylag nagy létszámú osztály ellenére is.

A heti egy ELTE-n tartott alkalmakat felváltották a Sparksban lévő világítási, felvételi gyakorlatok. Reneszánsz kori festmények világításait rekonstruáltuk, megismertük a különböző fénymérőket, batka mátélámpatípusokat. Ami a legjobban tetszett, hogy tényleg próbálták belénk diktálni azt a stábszerű felállást, ami a valós forgatásokon szokott fennállni.

Összességében nagyon meg vagyok elégedve az akadémiával, sok jó embert ismertem meg és még tovább gördített azon az úton, amit évek óta próbálok magam kitaposni.

Batka Máté


A szemeszter első felében az Operatőr kurzus óráit Vecsernyés János tartotta, aki operatőrként és rendezőként is dolgozott több neves hazai és külföldi produkcióban. A későbbiekben Gulyás Buda előadásait látogathatták a diákok, aki számos nagyjátékfilm és tévésorozat operatőreként vált ismertté. Vecsernyés János és Gulyás Buda mindketten díjnyertes alkotók, és a filmszakma kiemelkedő művészei.

A félév során az operatőri mesterség alapjaival ismerkedhettek meg a hallgatók. Az órák főbb témáihoz és feladataihoz hozzá tartoztak a világítási ismeretek, operatőri gyakorlatok, valamint az utómunka.

A diákoknak meg kellett tanulniuk és a gyakorolatban is elsajátítaniuk a képben való fogalmazás alapjait. Rá kellett jönniük, hogy mire használható a filmes plánozás, a kompozíció és a kameramozgás. Tanulmányozták a világítás szerepét, fajtáit és lehetőségeit. Meg kellett érteniük a fény természetét, és alapos tapasztalatokra tehettek szert a körülöttünk létező világ fénykonstrukcióival kapcsolatban (tűző napfény, szobába beszűrődő szórt fény, olvasólámpa a dolgozószobában, éjszakai világitás, stb.) Valamint a félév végi forgatások által a hallgatók megismerkedhettek egy ministáb működésével, felépítésével és a stábtagok feladataival.

Kezdő operatőreink hetente különböző feladatok útján mutathatták meg tudásukat, például válogatást kellett összeállítaniuk általuk készített fényképekből, vagy a számukra fontosabb filmrészletekből, amelyek operatőrileg figyelemre méltónak tekinthetőek. A fotók témái hétről-hétre változtak, először fekete-fehér csendéleteket kellett megkomponálni és lefotózni, majd fekete-fehér portrék következtek 2 különböző hangulattal, utána színes csendéletek 2 különböző hangulattal, színes portrék különböző fényforrások mellett, satöbbi. A fényképeket az órákon együtt értékelték ki vezető tanáraikkal, akik tanácsaikkal segítették őket a későbbi munkában.

Az operatőr fontos feladatai közé tartozik a fényelés is. Elengedhetetlen a film műfajához illő hangulat megteremtése, amelyhez a jól megkomponált képi világ, valamint a megfelelő világítás kiválasztása mellett a fényelés is erőteljesen hozzájárul. Gulyás Buda a fényelés szakértőjeként tudja ezt, és ennek köszönhetően a diákok is kipróbálhatták ennek technikáját – az AVID program segítségével és a tanár vezetésével számos videórészletet fényeltek át sokféle stílusban.

A kurzus diákjai több alkalommal is látogatást tehettek a Sparksnál, amely egy kamera és világtási eszközöket kölcsönző stúdió. Ezek a szemináriumok kifejezetten arra összpontosítottak, hogy a világításról és a kamerakezelésről tanult ismereteiket bővítsék, valamint a gyakorlatban is kipróbálhassák tudásukat, ügyességüket és kreativitásukat. Megismerkedhettek a különböző lámpatípusokkal, és hogy miként alkalmazzák őket egy tér megvilágításakor, mely hangulathoz milyen fény illik, és a kamera által felvett kép milyen fényviszonyok mellett lesz igazán valósághű.

A félévet a Budapest Film Academy diákjai azzal zárták, hogy a Men’s Health magazin számára forgattak reklámfilmet, valamint a SONY NEX-5R kamerát reklámozó kisfilmet. Ezekben tehetségüknek és kedvüknek megfelelően az operatőr hallgatóknak is lehetősége nyílt a gyakorlatban is kipróbálni, alkalmazni a szemeszter során tanultakat.

Az idei félév operatőr kurzusán olyan ismeretek elsajátítása volt a cél, amelyekre támaszkodva a fiu4hallgatók képesek lehetnek operatőrként egyszerűbb feladatok megoldására, és példákat láthattak nehezebb feladatok kivitelezésére is, így a későbbiekben technikailag jó minőségű, esztétikailag pedig szándékuknak megfelelő mozgóképek kerülhetnek ki a kezük közül.

Szemernényi Marcell

 

Vissza…