KREATÍV PRODUCER – GYÁRTÁSVEZETŐ KURZUS

A Budapest Film Academy őszi kreatív produceri és gyártásvezetői kurzusa lezárult. A szemeszter során átfogó betekintést kaptunk arról, milyen feladatokat lát el a producer egy filmprojekten belül. A kurzus fontos része volt, hogy az órákat több oktató tartotta, így lehetőségünk volt arra, hogy minden órán más szemszögből tanulmányozzuk a producer munkáját. Tanári gárdánkban olyan nevek szerepeltek, mint Hódi Jenő, Muhi András, Kovács Gábor, Gurbán Zsuzsa, Winkler Gabriella és Czutor György.

Hódi Jenő rendező/producer, a Budapest Film Academy vezetője bemutatta a nemzetközi és a koprodukciós filmgyártás folyamatát, a lehetséges finanszírozási módokat, adókedvezményeket, pályázatokat. Betekintést nyertünk a hollywoodi produceri rendszerbe, valamint megtanultuk, hogyan kell pitchelni egy filmötletet.

Muhi Andrással a magyarországi helyzetről beszélgettünk, az új támogatási rendszerről, és ennek a pályázási folyamatáról. Elmesélte saját sikertörténetét Fliegauf Benedekkel, és hogyan próbált kitűnni a külföldi filmfesztiválokon filmjeivel, nem kis sikerrel, hiszen a Berlinalén megnyerte az Ezüst Medve díjat. Emellett még szó esett a kisköltségvetésű filmek finanszírozási módjáról, szerzői jogokról is.

Kovács Gábor óráján a magyar és a külföldi producerek munkája közötti főbb különbségekkel ismerkedhettünk meg, beszéltünk a mai magyarországi produceri karrierlehetőségekről, arról, hogyan kell egy producernek prezentálnia magát.

Czutor György gyártásvezetőtől pedig megtanulhattuk, hogyan kell egy film költségvetését kiszámítani, összeállítani a gyártási tervet, valamint a stábon belüli különböző munkaköröket is bemutatta.

Gurbán Zsuzsa rendezőasszisztens, aki többek között Steven Spielberggel is forgatott már, arról mesélt, hogy mennyire fontos a rendezőasszisztens, a producer és a gyártásvezető közötti együttműködés, mi alapján választanak rendezőasszisztenst egy produkcióba, és mi is a rendezőasszisztens pontos feladata.

Winkler Gabriella nagyon érdekes előadást tartott a scriptelés folyamatának fontosságáról. Arról hogyan fiu2zajlik a technikai előkészítés, és miként biztosítja a rendező és a vágó részére, hogy a leforgatott anyag folyamatosságában illeszkedjen.

A szemeszter utolsó óráját Czutor Györggyel a reklámfilm készítésének szenteltük, hiszen a félévet azzal zárjuk, hogy a Sony és a Men’s Health magazinnak forgatunk reklámfilmet.

Tudor Tibor


A produceri kurzus célja nem csak a produceri munka részletekbe menő tanulmányozása, hanem a személyes konzultációk során szerzett gyakorlati tudás megszerzése, valamint a filmkészítés különböző fázisába való betekintés volt.

Az előadások zömét Hódi Jenő író, rendező, producer, a Budapest Film Academy vezetője tartotta. Nagy alapossággal igyekezett bemutatni a film megszületése alatt felmerülő produceri munkákat, stratégiákat, bevethető trükköket. Ez első órák témája, hogy hogyan lássunk hozzá a film előkészületeihez egészen az ötlet megszületésétől kezdődően. Nem csak a filmgyártás folyamatainak ismertetése képezte az előadás témáját, hanem például, hogyan találjuk meg a legjobb embereket a csapatba valamint hogyan kössük megegyezéseket. Megtudhattuk emellett, mi mindenre kell odafigyelnie egy producernek: casting, könyvelés, időpontok, helyszínek, büdzsé, gyártási terv stb.

A következő alkalmakkor arra fektettünk hangsúlyt, hogyan adjunk el egy projektet, mely főként a produceri fellépés, hozzáállás és ideális pitchelést foglalta magába. Az előkészületek után természetesen kitértünk a storyboardozásra és a scriptelésre. Majd a féléve végére betekintés nyertünk a filmgyártás során felmerülő produceri munkákba, végül a forgalmazásba is.

Az őszi szemeszterben a diákoknak lehetősége nyílt a forgatás előtt álló filmek kapcsán személyes konzultációkra, ahol konkrét kérdéseikre találták meg a válaszaikat. A filmben közvetlenül nem dolgozó diákok is részt vehettek a konzultációkon, ahol nem csak gyakorlati tudást sajátíthattak el, de megoszthatták ötleteiket és észrevételeiket is.

A kurzus igyekezett kiszakadni az iskolapadból és a lehető legtöbb órát stúdiókba, forgatási helyszínekre, és színházba vinni. A Bárka Színház közreműködésével például diákjaink élőben sajátíthatták el, mit kell tudni egy-egy konkrét jelenet felvételéről úgy, mint beállítások, kamerakezelés és világítás.

Mivel egy jó kreatív producernek a filmgyártás minden területéhez érteni kell, így a Budapest Film Academy biztosítja az átjárást a jövendőbeli producereknek más kurzusokba, már csak az eredményes közös munka reményében is. Adott esetben betekintést nyerhettek a rendezői, vágói és 3D-s vizuális effekt osztályok munkáiba. Emellett diákjaink a saját diákfilmjeik elkészítésén kívül, részt vállalhattak az Interpress Magazin, a MOL és a Metropol reklámfilmjeinek elkészítésében.szikora babett

A félév vendégelőadója a produceri kurzuson Gurbán Zsuzsa rendezőasszisztens volt, aki több neves produkcióban vállalt munkáján kívül például Spielberg jobbkeze volt a Munich forgatásán. Az előadásában két témát járt körül részletesen. Először kitért arra, hogyan állítsunk fel egy projektet, másrészről a rendezőasszisztensi munkára.

Szikora Babett (ELTE – BFA)

 

Vissza…