Rövidfilmek forgatásáról

Egy volt Budapest Film Academy forgatókönyvíró diák beszámolója sikereiről

Készül a film! Kimondani, leírni és elhinni még furcsa, természetesen minden író vágya ez, és nekem most teljesül, amiért dolgoztam és tanultam. A szerencse, a jó helyen jókor lenni is kellett ehhez, hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem. Ami viszont igazán kellett hozzá, az egy jó kezdés, egy jó alap, amit elsajátítottam, először az ELTE esztétika szakán majd a Budapest Film Academy forgatókönyvíró kurzusán.

A csapatommal, élén Topolánszky Tamás Yvan rendezővel (Levél Istenhez) megnyertük az MTVA ezévi gyártási pályázatát a CURTIZ című filmmel (a Casablanca rendezőjéről). Én írom a könyvet. Épp a minap kaptam felkérést egy AMC sorozat fejlesztésére, jövőre jön a második színdarabom (Bánsági Ildikó főszereplésével), egy rövidfilm a Focus Foxnál, és több anyaggal is pályázom, ahová csak lehet. Hogy történt mindez?

Két évvel ezelőtt mutattam be alternatív színházakban (a darab még műsoron, ez itt a reklám helye…) Senki fája című filmes mondorámámat Halmos Fatime színésznővel. A színdarabot 50 percnyi filmanyag színesíti, hat karakter (többek közt Pogány Judit, és a nemrég elhunyt Rajhona Ádám) jelenik meg kivetítőkön, párbeszédet folytatva a színpadi színésszel. A filmeket a Budapest Film Akadémián megismert stábbal forgattuk. Ennek az anyagnak a híre jutott el később a Curtiz rendezőjéhez, így kaptam rá felkérést.

Ezért írok most ide, hogy bíztassak mindenkit, sem lehetetlen nincs, sem pusztán jószerencse. Hódi Jenő és a Budapest Film Academy csapata nagyban hozzájárult szaktudásával, segítőkészségével ahhoz, hogy most filmíróként dolgozhatok. Egy olyan csapatra leltem az iskolában, akik azóta is segítenek, akikben megbízom, akikkel jó együtt alkotni. És persze azt is megtanultam, egy életre (és azóta is ebből élek, Jenő), mi az az indirekt párbeszéd… Hogyan épül egy karakter, hogyan válhat pillanatok alatt hitelessé és érdekessé. Akár az első mozdulatával. Elmondták, hogyan kell pályázatot írni, mire figyeljek, amikor pitchelek egy sztorit. Hogyan kell bemutatnom magam íróként, érdekessé tenni a történetem.bak zsuzsa

Ezek azok az alapok, melyekre a karrierem során biztonsággal építhetek. Jó tanuló csak jó oktatókkal lehet az ember.

Köszönök mindent!

Bak Zsuzsanna


Memmod című diákfilmünk rendezőjének gondolatai

Sándor Boróka vagyok, az ELTE Filmtudomány szakán a BA képzés második évét fejeztem be idén. Az előző félévben jelentkeztem a Budapest Film Academy rendezői kurzusára. Nagyon boldog voltam, amikor ösztöndíjasként bejutottam, de akkor még nem is sejtettem, hogy mekkora élményt is fog hozni nekem ez a félév.

Néhány héttel a kurzus kezdete után Hódi Jenő megkeresett azzal, hogy ha szeretném, megrendezhetem az egyik diákfilmjüket, amelyet a Filmalap támogat. Először kicsit megijedtem a feladattól, hiszen tapasztalat hiányában nem tudtam pontosan hogyan is fogjak hozzá. De óriási megtiszteltetésnek éreztem, és mivel már kiskorom óta az az álmom, hogy egyszer majd rendező leszek, ezért nem is volt kérdés, hogy elvállalom-e.

Az első pár hét nagyon nehéz volt. Először le kellett tisztáznom magamban a tanultak alapján, hogy mi is pontosan a rendező feladata, végig kellett gondolnom a forgatás előkészítésének lépéseit.

Szerencsére nagyon sok segítséget kaptam a stábomtól, így nem sokkal később már el is kezdődött a színészek és a helyszín keresése. Sokszor futottunk zsákutcába, de végül megtaláltuk a tökéletes helyszínt, és ami még nagyobb öröm volt, hogy megtaláltuk a tökéletes színészeket.

Álmomban sem gondoltam volna, hogy olyan nevekkel dolgozhatok együtt, mint Rudolf Péter és Reviczky Gábor, de hihetetlen módon elvállalták a felkérésemet. Csodálatos élmény volt velük dolgozni. Rengeteg segítséget kaptam tőlük, és nagyon sokat tanulhattam a tanácsaikból és ötleteikből.

Végül eljött a forgatás napja. Az első napon még nagyon meg voltam szeppenve, túlságosan izgultam. sándor borókaDe a második napra már magabiztosabban tudtam a színészek és a stáb előtt állni, és a forgatás végére nem volt kétségem afelől, hogy ezt szeretném csinálni életem végéig. Hihetetlen élmény volt. Tudom, hogy még nagyon sokat kell tanulnom, de ez a félév olyan tapasztalatot adott, amit sohasem fogok elfelejteni.

Sándor Boróka


’Játsszunk szerelmest!’ című diákfilmünk rendezőjének gondolatai

Nagy Biankának hívnak, most fejeztem be a második évemet az ELTE film szakirányán. A tavaszi tárgyfelvételkor rájöttem, hogy kevés nekem az az egy gyakorlati kurzus, amit idén felvehetek, ezért jelentkeztem a Budapest Film Academy rendezői kurzusára ahová ösztöndíjasként felvettek. Több gyakorlati tapasztalatra kívántam szert tenni a filmkészítés területén, mélyvízre vágytam és megkaptam.

A kurzust megelőzően csupán egy vizsgafilmet készítettem egy kis stábbal, ″nulla forintból″. Márciusra Image may contain: 1 person, closeuppedig ott tartottam, hogy megrendezhetek egy rövidfilmet a Magyar Nemzeti Filmalap által támogatott Budapest Film Academy diák által írt forgatókönyvből. Többet kaptam, mint amire vágytam, ezért nagyon hálás vagyok. A forgatás hatalmas élmény volt, szerencsésnek érzem magam, hogy kezdőként ezt ilyen korán megtapasztalhattam. Köszönöm! Nagy batyuval indulok tovább.

Nagy Bianka


’Szürkehályog’ című diákfilmünk rendezőjének gondolatai

Elsőéves ELTE-s hallgatóként kezdtem járni a Budapest Film Academy rendező és forgatókönyvíró kurzusaira. Az órák interaktívan zajlottak, az előadott anyagot a legtöbbször kivetített prezentáció és konkrét példák tették szemléletesebbé. Vendégelőadóktól is tanulhattunk, köztük a neves rendezőtől, Goda Krisztától. Számomra a legérdekesebb részek a tananyagon kívül, a tanárok filmes tapasztalatairól szóló anekdoták voltak. Hasznosnak találtam, hogy a nemzetközi osztályok miatt az oktatás nagyrészt angolul zajlott, így a filmes ismeretek megszerzése mellett a nyelvet is gyakorolhattam.

Az első szemeszterben írtam egy rövidfilm forgatókönyvet, amit heteken át fejlesztettem a tanárok segítségével otthon és az órákon. Írásomat a BFA-nak és az ELTE-nek köszönhetően elküldhettem a Nemzeti Filmalap pályázatára. Másik három scripttel együtt sikerült megnyernünk a támogatást, így a második szemeszterben a Film Academy óráin, illetve az iskolán kívüli megbeszéléseken elkezdtük előkészíteni a forgatókönyvemből készülő diákfilm forgatását.

A stáb nagyrészt BFA-s diákokból, illetve a forgató hangmérnök és a vágó személyében tapasztalt, volt BFA-s diákokból állt össze. Mivel a rendező kurzusra is járok és ELTE-s diák is vagyok, lehetőséget kaptam, hogy én rendezzem meg a rövidfilmemet. A legkeményebb diónak a szereplőválogatás bizonyult, mivel egy négy éves kisfiú főszereplőt kellett megtalálnunk, de a hosszan elhúzódó casting meghozta az eredményt, sikerült megtalálnunk a tökéletes gyerkőcöt.

A diáktársaim lelkesen és fáradhatatlanul segítettek az előkészületekben, mindenki teljes gőzzel végezte a feladatát. Ha bármikor akadályba ütköztünk, együtt kitaláltuk a megoldást. A Fővám téri vásárcsarnokban forgattuk a filmet, három szereplővel és 40 fős statisztériával, július 22-én. A rövid idő és a működő csarnokban lévő tömeg miatt összeszedetten, sokszor feszített tempóban kellett dolgoznunk,
ennek ellenére jó hangulatban telt a forgatás. A főszereplő 4 éves kisfiú emberfeletti erővel bírta velünk az egész napos munkát. A stáb minden tagját nagyon megkedveltem, remek Image may contain: 1 person, closeupvolt velük dolgozni, sokszor már fél szavakból megértették mit kérek tőlük. Bármikor szívesen filmeznék velük a jövőben! Az első Budapest Film Academy-s filmem forgatása életre szóló élmény, remek rendezői és írói tapasztalat volt!

Szelestey Bianka (ELTE-BFA)


Megérdemlem című diákfilmünk rendezőjének gondolatai

Négy éve képződöm a Budapest Film Academy-n, ahol forgatókönyvírás, rendező és producer kurzusokon vettem részt. Tavaly felvételt nyertem az ELTE Filmtudomány MA képzésére.

Abban a kivételes lehetőségben volt részem, hogy ELTE-s rendező diákként megrendezhettem a Budapest Film Academytól kapott remek forgatókönyv alapján, a Megérdemlem című rövidfilmet. A Nemzeti Filmalap finanszírozta a film megvalósulását. Nagyon izgalmas volt mind az előkészítő munka, mind pedig a forgatás. Professzionális színészekkel dolgozhattam, Pogány Judit, Hámori Gabriella, Kovács Lajos és Tűzkő Sándor személyében.

A főként diákokból álló stábbal a gyakorlatban is megtapasztaltuk azt a folyamatot, amit év közben az elméleti képzésen tanultunk. Remek csapat állt össze a forgatásra, ezúton is köszönöm a lelkiismeretes weith katamunkájukat! Most dolgozunk a vágáson, majd zene, hangkeverés és fényelés. Alig várom, hogy nagy vásznon lássam az alkotásunkat!

Köszönöm Hódi Jenőnek és az ELTE oktatóinak a lehetőséget, hogy elkészíthettem ez a filmet.

Weith Katalin


Azt hiszem én már öreg motorosnak számítok a Budapest Film Academy óráin. Egészen pontosan három éve járok folyamatosan az akadémiára, egész egyszerűen azért, mert imádom a forgatókönyvíró órákat. Rengeteget tanultam elsősorban Hódi Jenőtől, Kovács András Bálinttól, és Goda Krisztától, akik mind inspiráltak abban, hogy a három év alatt négy rövidfilm forgatókönyvet írtam, amelyekből legnagyobb örömömre mind film készült.

Az első filmem forgatókönyvét, A Madárevő-t egy spanyol írőnő, Samantha Schweblin novellája alapján készítettem el, és forgattuk le Ungvár Tibor rendezővel teljes egészében önerőből, az akadémiában szerveződött stáb segítségével pár évvel ezelőtt. Az azóta eltelt években néhány nemzetközi, és hazai filmfesztiválon is indult a film, Amerikában a Dam Short Film Fesztiválon, Nevadában, és a Cinema Bayou fesztiválon Louisianá-ban, valamint az International Short Film Festiválon is, a hazaiak közül a BUSHO Filmfesztiválon szerepeltünk, és hoztuk el a BIG Filmfesztivál 2. díját.

A Jó sztori volt című huszonöt perces kisfilm saját ötlet, megtörtént sztori alapján íródott, majd készült el pár éve telén, szintén önerőből, mindenféle támogatás nélkül, igazán viszontagságos forgatási körülmények között, de annál nagyobb élményt jelentett. Ezzel a filmünkkel a Vas Megyei Független Film Fesztivál Jó sztori kategória díját hoztuk el idén tavasszal.

Közben az idei tavasz más szempontból is nagyon mozgalmasnak bizonyult. Ebben a félévben két rövidfilmet is forgattunk az általam írt forgatókönyvek alapján.

Télen, szintén önerőből valósítottuk meg a Figyelj rám! című kisfilmet, amelynek forgatókönyvét Christie Craig amerikai bestseller írónő novellája alapján írtam meg, és forgattuk le egy igazán nagyszerű stábbal, nagyszerű színészekkel. A filmnek jelenleg az utómunkállatai folynak, és reményeink szerint a hetekben készül el. Ezt a filmünket nagy erőkkel szeretnénk fesztiváloztatni, hazai és nemzetközi szinten egyaránt, mert az előzetes visszajelzések alapján minden eddiginél jobban sikerült. Ennek a filmnek a forgatása előtt szintén Budapest Film Akadémiás osztálytársammal, rendezőmmel, és időközben a párommá lett Ungvár Tiborral létrehoztuk az Ungvarheder Production-t, (www.ungvarhederproduction.com), hogy hivatalos hátteret is tudjunk biztosítani jövőbeni filmjeinknek.

Idén még egy megtiszteltetés ért, a soron következő forgatókönyvem, a saját ötlet alapján íródott Játsszunk szerelmest! az idei szemeszterben megkapta a Magyar Filmalap támogatását, így életünkben először éltük át azt, hogy nem önerőből finanszírozással, hanem támogatott költségvetésből, az ELTE által biztosított technikával forgathattuk le a kisfilmet. Ugyan kifogtuk a nyár legzordabb időjárású, leghidegebb, legesősebb hétvégéjét, de le a kalappal a stáb minden egyes tagja előtt, fantasztikus hangulatú két napot zártunk, mindkét nap a tervezettnél egy órával korábban.

Összességében nagyon boldog vagyok, hogy ezelőtt három évvel a Budapest Film Akadámiára sodort a sorsom. Dietetikus hivatásom és vállalkozásom mellett igazi csodálatos hobbit találtam, szenvedélyemmá vált az írás, amelyhez ötletet, inspirációt, módszertant, stábot, csapatot, nagyszerű embereket, és a legutolsóhoz anyagi támogatást is mind az akadémia adott.Image may contain: 1 person, smiling, eyeglasses and closeup

Bár nagyon hiányozni fog, de most minden bizonnyal egy rövid szünet következik filmes pályafutásunkban, mivel ebben a félévben párommal nemcsak filmeket gyártottunk. Úton a kisbabánk is…

Héder Évi (BFA)


A Budapest Film Academy Facebook-oldalára többnyire a diákok kommentjeit tesszük. A tanulók számára ad lehetőséget, hogy kurzusainkról, előadásainkról vagy egyéb Budapest Film Academy-s élményekről beszámoljanak. Most azonban megtöröm ezt a szokást és az akadémia vezetősége nevében írok néhány sort.

Mohácsi Marika (ELTE-mesterszakos), Budapest Film Academy-hallgató rövidfilmjét forgattuk a múlt héten.

Marika filmjét olyan diákok segítették, akik már több szemeszteren keresztül hallgatóink voltak. Remek színészi gárdával, zökkenőmentesen indult a forgatás. Néhány alkalommal egy-két órára lementem és örömmel láttam, hogy nincs szükségük segítségre. Minden ment a maga rendjén. Tartották a feszes forgatási ütemet, szépen haladtak előre.

Ami azonban még ennél is nagyobb örömmel töltött el, az a forgatócsapat közös munkája volt. Érezhető volt, hogy itt nem csak egyszerűen filmet szerető diákok dolgoznak együtt, hanem olyan fiatalok, akik kedvelik is egymást. A korábbi forgatásokon, az előadások során, no meg talán az előadások utáni sörözéseken J annyira összebarátkoztak, hogy egy haverokból álló forgatócsapat remekül tudott együtt dolgozni. Nyoma sem volt feszültségnek, vitának, konfliktusnak. Barátok, Budapest Film Academy-diákok közösen készítették a filmet.hódi jenő

Nagyon jó élmény volt látni benneteket. Köszönöm.

Hódi Jenő

Budapest Film Academy igazgató

 

Vissza…