Vágó – Hangmérnök kurzus

Az őszi félév során a vágó osztály diákjai négy filmkészítőtől is tanulhattak a kép és a hang utómunka fortélyairól, továbbá a produkciós hangfelvétel technikájáról.

Tom Ernst mutatta meg a vágás alapvető lépéseit. Minden diák megismerkedhetett az AVID vágóprogram használatával, mivel a tanórákon, saját laptopjukon, önállóan próbálhatták ki a programot a tanár instrukcióinak megfelelően. Megtanulták a főbb funkciók kezelését, a kép- és hangvágás alapjait, valamint a kép és a hang összeszinkronizálásának trükkjeit is. Áttekintették a vágást esztétikailag és dramaturgiailag egyaránt, ügyeltek a 180 fokos szabály helyes használatára, és megfigyelték hogyan maradhat meg vágás közben a folyamatosság.

Mac Ruth, amerikai hangmérnök két előadást is tartott a produkciós hangfelvétel témájában. Saját felszerelésével mutatta be, hogyan készül a forgatási helyszínen felvett hasznos hang.

Lukács Ferenc a hang utómunkára és a hangkeverésre összpontosított. A gyakorlati előadását a Korda stúdióban tartotta, ahol a diákok megismerkedhettek egy profi keverőpult használatával. Lukács Ferenc bemutatta a hangeffektek, a zene és a dialógusok keverését, valamint a zörejezést. Beszélt még a hangtervezés fontosságáról és lehetőségeiről.

Hódi Jenő, a Budapest Film Academy igazgatója két előadást tartott, amelyeken az Akadémia diákjainak kisfilmjeit vetítették le az osztály előtt, majd Hódi Jenő a filmek rendezőivel és vágóival beszélgetett a lehetséges javításokról. A diákok láthatták, milyen az, amikor a producer az utómunka folyamat alatt tanácskozik a rendezővel és a vágóval olyan lehetőségekről, amelyek segítik a film dramaturgiai gördülékenységét. Hódi Jenő csak olyan feladatok elvégzését kérte, amelyek az utómunka folyamat alatt még elvégezhetőek, tehát nem kellett hozzá utóforgatás.

Az egyik kisfilmben például problémát jelentett a főszereplő törölközője, amely hol a vállán jelent meg, hol a kezében, és így a film idejének folytonossága itt-ott megtört. Egy másik filmben sokszor túl hosszú snitteket hoztak létre az alkotók, ettől lelassult a film ritmusa. Mindkét problémát sikerült megoldani úgy, hogy a diákok és az oktatók is elégedettek lehessenek.

Az újravágás néhol segített a film drámai konfliktusának kihangsúlyozásában, valamint a vágással a színjátszás is sikerült feljavítani ott, ahol a szereplők színjátéka eredetileg hullámzóra sikeredett. Az esetleges hibákat a diákok otthon kijavították, ez minden kisfilmnek az előnyére vált, a hallgatók pedig megtanulhatták azt is, hogyan szemléljék kritikus szemmel saját filmjeiket.

Az őszi szemeszter befejezéseként két reklámfilm leforgatására kaptak lehetőséget a Budapest Film Academy rendező osztályának hallgatói; a SONY NEX-5R kamera, valamint a Marquard Media Men’s Health Magazin számára. A filmek elkészültével bármelyik hallgató megvághatta saját verzióját, a lány2legjobban sikerülteket az Akadémia elküldte a két cég számára, akik kiválasztottak az igényeiknek leginkább megfelelőt. Így a nyertes munkákban dolgozó diákok profi reklámban vágó kredittel is gazdagodhattak ebben a félévben.

Kolozsvári Kinga


Mindig is érdekelt a filmzeneszerzés, a régebbi munkáimban is fellelhető volt, hogy nem csak dalokban, hanem annál sokkal összetettebb dolgokban gondolkoztam. Egy ismerősöm ajánlására elmentem egy bemutató előadásra, ahol megismerkedtem Hódi Jenővel, az iskola vezetőjével.

Beiratkoztam a tavaszi szemeszter hangmérnök-vágó-operatőr szakára. Rengeteget tanultam neves előadóktól, és nagyon sok kapcsolatra tettem szert. Az iskola lehetőséget adott arra, hogy gyakorolhattam az itt készült kisfilmekre, kipróbálhattam új dolgokat, hogy hogyan tudok érzelmeket közvetíteni a nézők felé, ezáltal még több tudást szívhattam magamba. Sok vizsgafilmet készítettük, emellett előadásokra, színházi próbára jutottunk be, valamint a Korda Filmparkba is ellátogattunk. Remek stábok alakultak ki, így megtaláltam azokat az embereket, akikkel érdemes a későbbiekben is együtt
dolgozni.

Szélesebb lett a látóköröm és az érzelmi világom is kifinomultabbá vált a gyakorlások során. A beleérző képességem is sokat fejlődött. Nagyon sok filmzenét írtam, rengeteg megrendelésem lett azóta, és több nagyobb költségvetésű projektben is dolgozom. Legutóbbi BFA-s munkám a Sonynak készült, az NEX-5R-hez készült reklámfilmnek írtam a zenéjét.

Sokat köszönhetek Jenőnek, tanáraimnak, kedves kollégáimnak, akiket itt megismerhettem, és akik remek szakemberek. Rengeteg elismerést kapok, mindenkinek köszönöm, aki hisz bennem.

Remélem hozzátok is eljut majd az üzenetem vagy filmes vagy zenei formában, de a legjobb, ha egyben kapjátok meg most mindezt.nagysolymosi

Köszönöm BFA!

Üdvözlettel:
Nagysolymosi Gábor (zeneszerző)

 

Vissza…