Vendégelőadónk; Goda Krisztina

Goda Krisztina minden kétséget kizárólag hazánk egyik legsikeresebb női játékfilm rendező- és forgatókönyvírója előadást tartott a Budapest Film Academy azon diákjainak, akik forgatókönyvírásra adták fejüket. Bár arra a napra programom lett volna, tudtam, hogy ott a helyem.

Felkészülésképp ajánlott volt megtekinteni Coppola felejthetetlen, mindannyiunk által ismert kultuszfilmjét, a Keresztapa első részét. Amikor ezt megtudtam, biztos voltam benne, hogy az év egyik legjobb órája ígérkezik. Ez a feladat már magában is érdekes, ugyanis szerintem közülünk nem volt olyan, aki ne látta volna, aki viszont látta, habozás nélkül újra megnézte még egyszer ezt a kincset. Ha nem kétszer.

Az óra első felében alaposan leelemeztük a filmet. Részekre bontottuk a cselekmény nagyobb fordulópontjai alapján, interaktív módon átrágtuk magunkat a főhős motivációin, céljain, és céljainak elérésében az őt akadályozó problémáin keresztül a film egyes szakaszaiban, persze mindezt az odaillő filmrészletekkel alátámasztva. Megbeszéltük minden fontosabb mellékszereplő valódi szerepét a főhős útjának egyengetésében, akadályozásában. Szó esett olyan dramaturgiai megoldásokról is, amelyek egy laikus szemével nézve fel sem tűnnek, hiányuk viszont kizökkentené a nézőt a filmből. Mindezt a forgatókönyvírás tükrében nézve arra a konklúzióra jutottunk, hogy nem hiába ért el a film ilyen sikereket. Goda Kriszta előadásán olyan összefüggésekre derült fény, olyan mozzanatokra nyertünk magyarázatot, amelyekre barátokkal való kávézós filmelemezgetések során talán soha sem jöttünk volna rá.

Miután búcsút vettünk a Keresztapától, következett maga a forgatókönyvírás. Egy prezentáción keresztül pontról pontra átvettük, milyen lényeges lépések előzik meg magát a konkrét írást. Saját tapasztalatai és izgalmas történetei mesélése során megtudtuk, mennyire fontos a személyes indíttatás, hányszor írható át egy forgatókönyv, mire forgatásra kerül, mennyire kell ragaszkodni a történetünkhöz elejétől a végéig, milyen akadályok kerülhetnek az utunkba az írás közben. A végszó persze az volt, ha igazán elszánt vagy, nincs olyan akadály, ami megállíthatna.

Az óra harmadik részében terítékre kerültek a saját ötleteink. Egy-két percben mindenki felvázolhatta Krisztinának a készülőben lévő könyvét, aki ezután kompetens személyként rámutatott az esetleges gyengeségekre, majd jó tanácsokkal látta el az írókat. Bár én személy szerint nem voltam elég bátor, hogy Image result for kantár kristófelőadjam a történetem, szerintem mindenkit jó érzéssel töltött el a hozzáértő kritika és a bátorító szavak.

Az egész óra kellemes, beszélgetős, baráti légkörben zajlott. Remélem, lesz még egy ehhez hasonló alkalom. Ha nem kettő.

Kantár Kristóf (ELTE – Budapest Film Academy)


Ki mondja, hogy csak férfiak lehetnek sikeresek a filmiparban? Hogy ők sokkal strapabíróbbak, mikor huszonnégy órás forgatási időről van szó, és több száz fős stábot kell koordinálni? Hát, Goda Krisztina biztos megváltoztatta ezeket a sztereotípiákat. A többek között Szabadság és szerelem, vagy a Csak szex és más semmi című filmek híres rendezőnője tartott órát nekünk, rendezőtanoncoknak. Már az előadás előtt kaptunk egy e-mailt, hogy ne felejtsük el megnézni Woody Allen Annie Hallját, ha pedig már láttuk, akkor is feltétlenül frissítsük az élményeinket. Bevallom, nem erősségem a házi feladatok végrehajtása, de éreztem, hogy most nem lehet majd félrebeszélni.

Igazam volt. Az óra első kérdéseként el is hangzott a mondat: ügye megnéztük a kért filmet, mire én büszkén bólogattam. Azonban még mielőtt rátértünk volna a tartalmára, Goda Krisztina alaposan elmagyarázta, hogy mik is egy rendező feladatai a filmkészítés kapujában. A tanagyag megértéséhez power pointos prezentáción keresztül mutatta be a fontos pontokat. Hogyan válasszunk forgatókönyvet a saját, a közönség és a pénzügy szempontjából. Hogyan fogjunk neki a castingnak, miért is fontos, hogy már a színészek között is létrejöjjön az a bizonyos kémia. Miképp állítsunk össze egy, a google-ről begyűjtött képlistát, ami a helyszínválasztásnál nyújt majd segítséget a stábnak. Goda Krisztina határozottan, minden részletet alapjában kidolgozva segített teljesebb képet kapnunk a rendező mibenlétéről.

Goda Krisztina nem akart megtéveszteni senkit sem. Őszintén elmondta, hogy az a rendező már sikeresnek mondható, aki három-, négyévente egész estés filmet készíthet. Emellett pedig a reklámipar és a sorozatgyártás segít a filmeseknek kifizetni a számlákat.

Az óra második felében nagyító alá vettük Woody Allen alkotását a dramaturgia, a helyszín választása és a jelenet célja szempontjából. A hatékonyabb tanulás érdekében a kiválasztott jeleneteket újranéztük, melyeket szóban az előbbiek alapján elemeztünk.

Izgalmas, és hatékony óra volt, sokat tanultam belőle. Kíváncsian várom a következő találkozást a hadusovzky petrarendezőnővel.

Hadusovzky Petra (Budapest Film Academy)

 

Vissza…