Vendégelőadónk; Paul Chitlik

A Budapest Film Academy által szervezett idei Sitcom Writing kurzus, ami a los angelesi Loyola Marymount Egyetem tapasztalt forgatókönyvíró tanára, Paul Chitlik és nyolc forgatókönyvíró-jelölt tanítványának társaságában zajlott a félév során egyedülálló alkalom volt az ún. „writer’s room” munkamódszer megismerésére, amit az USA-ban majdnem minden sorozat írásánál alkalmaznak. Ez abból áll, hogy a vezető író (head writer) irányítása alatt hat-nyolc staff writer (az író csapat tagjai) megtervezik az adott sorozat évadjának alakulását, majd párokba osztva meg is írják a számukra kijelölt epizódokat.

A féléves munka ugyanerre a struktúrára épült: ki Paul vezetésével az osztályunk megírta a „Silicon Valley” jelenleg még nem futó, negyedik évadját. Paul aprólékosan megtervezett óráinak köszönhetően kipróbálhattuk magunkat a sorozatírás minden fázisában a csoportos ötletelésen át, a szinopszis-, majd a treatment megírásán át egészes a második-harmadik draft leadásáig. A különböző változatú forgatókönyvek pedig folyamatosan javultak köszönhetően az együtt olvasásnak, a folyamatos feedbackeknek és egymás motiválásának azáltal, hogy mindenki viccekkel és ötletekkel segítette a draftokat.

Paul és az LMU-ról érkezett ideiglenes osztálytársak is végig nyitottak és barátságosak vermes dorkavoltak, így az órák kifejezetten jó hangulatban teltek, miközben betekintést nyerhettem egy itthon még kevéssé alkalmazott írói munkamódszerbe, amit reményeim szerint később a szakmai előmenetelem során is hasznosítani tudok majd.

Vermes Dorka


A Budapest Film Academy forgatókönyvíró kurzusára járó diákoknak két alkalommal is volt szerencséjük belekóstolni, milyen egy igazi hollywoodi forgatókönyvírótól tanulni a szakmát. Paul Chitlik két háromórás kurzus keretén belül vezetett be minket a filmírás rejtelmeibe.

Az első alkalommal a karakteralkotás témáját jártuk körül. Ehhez Paul előzetesen egy házi feladatot adott ki nekünk, melyet aztán az óra kezdetén átbeszéltünk.  Ebben játékos módon a saját egyéniségünk, karakterünk világában nyílt lehetőségünk elmerülni és érdekes felfedezéseket tenni.

Az interaktivitás és a játékosság a kurzus további részére is jellemző kulcsszavak voltak. Az előadásszerű monoton magyarázás helyett folyamatos volt a párbeszéd tanár és hallgatók között, melyet különböző mókás, ám tanulságos feladatok tettek még színesebbé. Mindehhez elengedhetetlen volt Paul abszolút közvetlen, barátságos hozzáállása és nagyszerű humora, ami biztosította az oldott hangulatot.

A szórakozás mellett azonban a munka és a tanulás sem maradt el. Betekintést nyertünk a karakteralkotás alapjaiba. Megtanultuk, milyen szempontok szerint kell felépíteni, milyen lépések mentén érdemes kidolgozni egy karaktert. Majd ezeket rendszeresen közismert filmes példák követtek, melyek még érthetőbbé tették a tárgyaltak elméleti alapjait.

A tanultakat rögtön gyakorlatban is kipróbálhattuk. Mindenki személyre szabottan, a saját forgatókönyves ötletéhez kapcsolódóan írhatta meg a pár perces írásgyakorlatokat, melyek közül párat később közösen meg is tárgyaltunk. Ez különösen szimpatikus módja volt az órán elhangzottak gyakorlásának, hiszen így a hallgatók egyszerre a saját ötletüket is tudták fejleszteni.

Paul az óra végén sem hagyott minket muníció nélkül: házi feladatokkal, útmutató kérdésekkel látott el minket, melyek mentén a későbbiek során fejleszthetjük tovább saját aktuális vagy jövőbeni filmterveinket.

A második alkalom egy jóval nagyobb téma tárgyalására vállalkozott. Az írás és újraírás módszereinek vizsgálata három órába sűrítve megkövetelte, hogy az interaktivitás helyett inkább Paul beszéljen és igyekezzen minél többet átadni tudásából. Azonban egy gyakorlati feladatra így is maradt idő. Miután átrágtuk magunkat az írás lépcsőfokain az ötlettől kezdve a treatmenten át a kész forgatókönyvig, Paul megismertetett minket a filmek 7 pontba szedett strukturális felépítésével. Ezt követően mindenkinek le kellett írnia saját filmtervének 7 pontját, melyekből párat ismét átbeszélhettünk.

A sok elmélet azonban nem maradt bizonyítás és példák nélkül. A második kurzus nagy részét képezték az előre kiválogatott filmjelenetek, melyekkel Paul a hétpontos struktúra gyakorlatban történő alkalmazásátpaulay ádám illusztrálta. Ez is segítette az elméletek könnyen érthetőségét, mely mindkét alkalomra jellemző volt.

És akárcsak az első alkalommal, Paul most is adott útravalót a későbbiekre, mellyel a kurzust lezárta. Mi hallgatók pedig tapssal köszöntük meg a munkáját.

Paulay Ádám


Kedves BFA csapat!

Ezúton szeretném megköszönni nektek Chitlik professzor óráit kurzusunkon.

Először is, nagyon inspiráló volt. Ahogy Paul Chitlik elmagyarázta, milyen nehéz az írás, megnyugtatott, hogy a küzdelem természetes, de átírásokkal és kemény munkával meg lehet csinálni és elérhetjük célunkat. Bármelyikünkből lehet nagyszerű forgatókönyvíró kellő kitartással és mindennapos gyakorlással.

Rámutatott és részleteiben elmagyarázta egy jó forgatókönyv alapvető elemeit ami segített, hogy megértsem a jó írás szerkezetét. Továbbá nagyon fontosnak találtam, hogy megtanuljam hogyan kell felépíteni egy jó karaktert, figyelembe véve a karakterek fejlődését és a főbb érzelmi kapcsolataik fontosságát.

Végül, de nem utolsó sorban, nagyon szerettem a gyakorlatokat, amiket adott nekünk az órákon a Professzor úr. Nagyon rövid idő alatt kellett megírnunk egy karakter fejlődését vagy jellemezni fő érzelmi kapcsolatát, vagy akár elkészíteni az egész történetet 5 perc alatt, 7 jegyzetpont használatával. Ezek a feladatok amellett, hogy nagyon szórakoztatóak voltak, nekünk is sokat segítettek. Paul Chitlik számára nem voltak rossz válaszok, ami önbizalmat adott az összes diáknak az órán.

Nagyon szerencsésnek érzem magam és nagyon hálás vagyok a lehetőségért, hogy részt vehettem Chitlikmuskovszky andrás professzor úr két előadásán. Egyszer remélem megmutathatom majd neki egy kiváló forgatókönyv formájában, hogy milyen sokban hozzájárult sikereimhez az óráival.

Üdvözlettel,

Muskovszky András

 

Vissza…